Muškarci čitaju dnevne novine, publicistiku i sportske časopise, romani su rezervisani za žene. Dečaci ne čitaju čak ni sportske časopise, oni se bave sportom. Iza tog klišea sada stoji i statistika: rezultati PISA studije, sprovedene širom Evrope, govore nam da, kada je u pitanju čitanje, devojčice pokazuju znatno viši stepen kompetentnosti od dečaka (OECD 2014). Da li bi iz toga trebalo zaključiti da dečacima nedostaje dar za ovu aktivnost?
Dečaci i čitanje – šta nam govore istraživanja?
Fenomen „dečaci čitaju slabije od devojčica“ prisutan je u svim zemljama u kojima se sprovodi PISA studija. Da li ste se ikada zapitali kako dolazi do ove razlike među polovima? Ovo pitanje je veoma zanimljivo, ali činjenica da nauka do sada nije pronašla pravi odgovor na njega je uistinu razočaravajuća. Ipak, pokušaji da se do njega dođe do sada su nam pružili obilje korisnih informacija.
Jedan od pokušaja da se objasni razlika u čitalačkim navikama dečaka i devojčica izveden je 2016. godine u Francuskoj. Istraživanje je sprovedeno među decom koja pohađaju osnovnu školu. Osamdeset učenika dobilo je isti zadatak: trebalo je da u zadatom roku u ponuđenom spisku reči pronađu što više imena životinja. Naučnici su test uobličili na dva različita načina – nekoj deci su dali tekst u vidu vežbe čitanja, a nekoj u vidu igre iz zabavnog magazina. Među decom koja su dobila igru, dečaci su pokazali bolje rezultate od devojčica. Zaključak: sposobnost čitanja kod dece oba pola je podjednaka, ali sama aktivnost je uslovljena situacijom. Devojčice su u stanju da čitaju u različitim okolnostima, a istraživači pretpostavljaju da je format testa demotivisao dečake.
Engelska studija iz 2015. ukazuje na to da je fraza „devojčice čitaju, dečaci ne“ zapravo predrasuda koju je stvorilo društvo. Jedan od zaključaka te studije je da upotreba elektronskih knjiga unapređuje kvalitet čitanja kod dečaka u većoj meri nego štampani tekstovi. Korišćenjem e-knjiga se za četiri meseca postižu rezultati do kojih se upotrebom štampanih stiže za osam meseci. Naročito je zanimljiva činjenica da je kod dece došlo do promene stava prema čitanju. Na početku istraživanja, samo jedna trećina dečaka je izjavljivala da je čitanje „kul“, dok je na kraju taj broj porastao na dve trećine.
Dečja interesovanja igraju presudnu ulogu
Dečaci čitaju podjednako dobro kao i devojčice i podjednako uživaju u tome. Problem je u tome što se čitanje smatra „ženskom aktivnošću“. Elektronski čitači knjiga su pomogli da čitanje privuče pažnju dečaka. Društvo interesovanje za elektroniku smatra „muškom aktivnošću“ i zato su čitači e-knjiga „kul“.
Naučna istraživanja ukazuju na neophodnost drugačijieg pristupa razvoju sposobnosti čitanja kod dečaka. Muškoj deci bi trebalo češće skretati pažnju na činjenicu da su knjige važan deo života i pronaći uzore koji bi im čitanje učinili atraktivnijim. Ti uzori bi pre svega trebalo da budu očevi koji i sami vole da čitaju i koji rado čitaju svojoj deci.
Kako bi se dete podstaklo na čitanje preporučuje se i izbor mirnog, lepo organizovanog kutka namenjenog ovoj aktivnosti. Engleska studija iz koje smo saznali da je interesovanje za elektronske uređaje podstaklo dečake da čitaju, jasno je pokazala da oslanjanje na dečja interesovanja daje pozitivne rezultate. Omogućite detetu da izabere knjige koje ono smatra zanimljivim i pustite ga da istražuje samo.
Izvor: kosmos.de
Prevela: Jelena Tanasković