U nedavnom istraživanju fondacije Lezen, 91% anketirane dece izjavilo je da uživaju kada im se čita. Bilo da se to dešava retko ili često, ova aktivnost za decu predstavlja pravi doživljaj. Može li se naći ubedljiviji razlog od ovog da čitate svojoj deci?
U zavisnosti od uzrasta, deca mogu imati različita očekivanja od pročitanih sadržaja, ali jedno se ipak nikada ne menja: čitanje naglas im je veoma važno. Bez obzira na to da li imaju pet ili deset godina, da li su muškog ili ženskog pola, deca se neizmerno raduju delu dana koji je posvećen čitanju. Za njih je to „kvalitetno utrošeno vreme“. Dok slušaju omiljene priče, najvažnije im je da su udobno smešteni, da provode vreme sa roditeljima i, naravno, sama priča.
Korist od čitanja naglas je višestruka. Zajedničko ležanje na kauču ili krevetu produbljuje bliskost između roditelja i dece. Oni zajedno doživljavaju avanture, jure krijumčare i lopove, putuju u fantastične svetove, posećuju strane zemlje i susreću čudovišta iz bajki.
Čitajući naglas, roditelji postaju promoteri čitanja kao takvog. Deci se na taj način daje do znanja da će samo onaj ko i sam nauči da čita moći da otvori kapiju sveta detektivskih priča ili čarobnih jednoroga. A ako roditelji u ovu aktivnost uključe i decu, pomoćiće im da brže ovladaju veštinom čitanja. „Vežbom do savršenstva“ je moto koji se može primeniti i na ovu situaciju.
Istraživanja pokazuju da je za decu od presudnog značaja vreme koje provode sa osobom koja im čita. Oni uživaju kada im se čita u obdaništu ili školi, ali na listi omiljenih pripovedača vodeća mesta zauzimaju pre svega mama i tata, a zatim babe i dede.
To ne umanjuje popularnost čitanja u školi ili obdaništu. Čak i deca kojoj mama i tata redovno čitaju, vole da im se čita i na drugim mestima. Naročito kada su u društvu druge dece.
Čitanje naglas za decu predstavlja važno socijalno iskustvo. Na taj način kod kuće učvršćuju vezu sa roditeljima, babama i dedama, a u obdaništu ili školi – odnos sa drugom decom. I sve to dok uživaju u interesantnim pričama.
Deca se obično raduju novim pričama, ali ponekad, ako je priča je naišla na dobar prijem, roditelji će morati da je čitaju više puta. To se odraslima može učiniti dosadnim, ali trebalo bi da se opuste i vreme namenjeno čitanju učine što zabavnijim. Deca imaju osetljive „antene“ i mogu da osete raspoloženje osobe koja im čita. Ako je ona zadovoljna, oni će još više uživati u ovom iskustvu.
Bez obzira na status ili poreklo, većina roditelja svesna je značaja čitanja za razvoj njihove dece. Ponekad se moraju pogađati sa decom, što ih može koštati živaca, ali zajednički provedeno vreme je od neprocenjivog značaja. Utoliko je važnije da se obe strane prilikom čitanja dobro provedu.
Čuvena autorka dečijih knjiga Astrid Lindgren je jednom prilikom izjavila kako piše priče za dete u sebi. To znači da dobra dečja knjiga obogaćuje život vašeg deteta, ali je pisana i za vas. U svoj dnevni raspored ubacite čvrsto utvrđene termine posvećene čitanju i budite pažljivi pri izboru literature: kada čitate, važno je da osim deteta inspirišete i sebe.
Izvor: kosmos.de
Prevela: Jelena Tanasković