Srednjovekovni koncept pakla danas nema uticaja na zakone i društvene norme našeg sekularnog doba, ali ga je i te kako imao krajem 15. veka kada se pojavilo prvo ilustrovano izdanje Danteovog „Pakla“ – 1481. godine objavljeno je izdanje sa slikama zasnovanim na nezavršenim ilustracijama renesansnog genija Sandra Botičelija. Zatim je 1491. godine konačno objavljeno prvo potpuno ilustrovano izdanje. Kao i sva štampana dela tog vremena, i ove knjige bile su obimne i skupe.
Danteovo delo vekovima nastavlja da rasplamsava ljudski maštu. Iako većina ljudi danas ne zamišlja ogromnu spiralnu jamu pod nama prepunu izmučenih duša, njegova vizija pakla ostaje živopisna i jeziva metafora. Jezik ove epske poeme nas pomera, njeni psihološki uvidi očaravaju, formalne inovacije ne prestaju da oduševljavaju, a slike nas i dalje šokiraju, zabavljaju i zastrašuju.
Svaka decenija je, izgleda, imala nov, svež pogled na „Pakao“ – od Botičelija do očaravajućih prikaza koje su nam podarili Vilijam Blejk, Gistav Dore, Alberto Martini, Salvador Dali i mnogi drugi.
A sada je pred nama onlajn interaktivna verzija „Pakla“. Reč je o šarmantnoj dečjoj grafičkoj prezentaciji čiji je pristup pogodan za sve uzraste jer je lišen detalja ljudske anatomije i nasilja. To je video-igrica u kojoj skakanje kroz pakao deluje zabavno. Italijanska dizajnerska kooperativa „Alpaka“ kreirala je u saradnji sa „Molotroom“ novo sredstvo za upoznavanje sa Danteovim delom.
Ono što igrici nedostaje u vizuelnoj ozbiljnosti nadoknađeno je korisnim sadržajem: u ovom briljantno jednostavnom dizajnu možete se kretati od pevanja do pevanja, naučiti šta se u kom krugu pakla nalazi i koja vrsta grešnika ga nastanjuje, kao i glavne likove svakog kruga. Poduža lista likova služi kao indeks koji brzo povezuje svako ime sa pevanjem, citatom, krugom i grehom. Italijanska verzija je povezana sa
Vikipedijom, a engleska sa prevodom Henrija Vadsvorta Longfelova iz 1867. godine. U ovom interaktivnom pregledu korisnici će lakše savladati složenost Danteove konstrukcije i sa razumevanjem pratiti gradaciju grehova i kazne. Ono najdragocenije je to što se klikom na junaka dobija citat iz adekvatnog pevanja. Za modernog čitaoca i korisnika ove alatke, „Pakao“ će delovati kao dečja igra sa elementima književnosti.
Možete pristupiti pevanjima i likovima u menijima na vrhu glavne stranice ili koristite dugme za uveličavanje kako biste se približili nekom delu topografske mape gde možete kliktati na figure. Beatriče nas vodi u ilustrovani vodič kroz onlajn „Pakao“ u kome duhovite alatke nude vrlo informativne podatke za izučavaoce Danteove poeme. Ako vam je „Pakao“ nepoznat, odmah se upustite u istraživanje! „Pakao“ vas čeka, kao što je i milione čitalaca tokom prethodnih 800 godina.
A o inovativnom pristupu klasiku književnosti ne vredi raspravljati. Neke će iritirati, a neke će oduševiti.
Prošetajte paklom
ovde.
Izvor: openculture.com
Prevod: Dragan Matković
Foto: alpacaprojects.com