Za mnoge ljubitelje knjige, prikazi predstavljaju važan kriterijum u izboru nekog naslova. Toga su svesne i izdavačke kuće i nezavisni autori. Oni su često spremni da, ne birajući sredstva, od samog početka „doprinesu“ rejtingu svojih izdanja. Ipak, uvežbanom oku nije teško da prepozna razliku između autentičnih i naručenih prikaza.
Već nekoliko puta smo izveštavali o kupovini recenzija, kao i o tome kako
Amazon, preko programa
Vajn, na taj način ostvaruje značajan profit. To ne bi trebalo da nas začudi, jer svaki kupac pre kupovine baci bar letimičan pogled na broj dodeljenih zvezdica i komentare, u nadi da čita legitimna mišljenja drugih korisnika.
Internet sajt
Fejkspot posvećen je lovu na lažne prikaze. Jednostavnim unošenjem adrese artikla na
Amazonu, ovaj sajt vam otkriva rezultat izražen u procentima: što je broj veći, profil komentatora je sumnjiviji. U sekciji
Amazonovog sajta posvećenoj knjigama, rezultati
Fejkspotovog tajnog algoritma nam još uvek deluju prilično nepouzdano.
Nejasna definicija
Problem se javlja već kod same definicije. Šta je zapravo „lažni prikaz“? Nema sumnje da bi oglasi tipa „Pet dolara za pet zvezdica“ trebalo da naiđu na automatsku reakciju
Amazonovog pravnog tima. Međutim, postavlja se pitanje kako reagovati kada, recimo, izdavači ili pisci grupama čitalaca obećaju besplatan primerak knjige ako ostave mišljenje na sajtu.
Čitaoci koji učestvuju u ovakvim akcijama imaju slobodu u ocenjivanju knjige, a to je u potpunoj saglasnosti sa pravilima korišćenja usluga sajta. Ipak, nema nikakve sumnje da će prikazi pokazati izvesnu naklonost prema „darodavcu“, ne želeći da ga uvrede. Sa druge strane, postoje internet blogeri i klubovi čitalaca koji sa sigurnošću znaju da neće dobiti besplatne knjige, zbog čestih kritika upućenih izdavačima. Rezultat svega toga je izuzetno mali broj neopredeljenih recenzenata na
Amazonovom sajtu, čak i kada su u pitanju naslovi sa osrednjim ocenama.
Kako da prepoznate kupljene prikaze
1. Upozorenje u prikazu. Recenzije sa
Vajna su obično jasno označene. Veoma često, oni koji su dobili besplatan primerak knjige od izdavača ili autora, to pošteno navedu u svom komentaru. Način na koji su došli do knjige ne obezvređuje njihovo mišljenje, ali prilikom čitanja nečijeg prikaza važno je imati i tu informaciju.
2. Ovo je recenzentov jedini prikaz. Ovo je klasičan primer. Podrazumeva se da je svaki korisnik u jednom trenutku imao samo jedan – prvi – komentar na sajtu. Ali ako je njegov prikaz prepun oduševljenja i reči hvale na račun nekog, relativno nepoznatog, naslova, a pritom je napisan davno i recenzent nema drugih aktivnosti na sajtu, situacija je sasvim jasna. Naročito ako na jednom mestu pronađete nekoliko sličnih primera.
3. Recenzent ne komentariše druge autore. Ponekad se dešava da korisnik sajta preporučuje isključivo naslove jednog autora. U najboljem slučaju, radi se o članu porodice ili piščevom dobrom prijatelju.
4. Neumereno oduševljenje nekim piscem. „Ova knjiga je dobar primer kako elektronske knjige predstavljaju odličnu platformu za mlade pisce (...) Autorka opisuje unutrašnji život svojih junaka na nezaboravan način i fantastičnom ekspresivnošću. Kakva knjiga!“ Ovakvi izlivi oduševljenja odmah aktiviraju alarm, naročito u kombinaciji sa prethodno navedenim faktorima.
Verifikacija naloga i dužina teksta
Oznaka „Potvrđena kupovina“.
Amazon narandžastim znakom obeležava recenzente koji su knjigu kupili na njihovom sajtu, sa istog korisničkog naloga. Po našem mišljenju, ovo je izuzetno slab dokaz autentičnosti recenzije. Prikaze knjiga vrlo često pišu i oni korisnici sajta koji su knjigu dobili na poklon i zato nemaju odgovarajuću oznaku.
Dužina teksta. Mnogo je verovatnije da će
Fejkspotov algoritam prepoznati lažnu recenziju na osnovu dužine komentara: što je kraći tekst, manja je verovatnoća da je „stvaran“. Takvi komentari mogu biti regularni kada su u pitanju drugi proizvodi, ali ne i u slučaju knjiga. Naprotiv, recenzije knjiga su obično prilično detaljni prikazi – naročito kada su u pitanju nezavisno objavljeni naslovi, jer to doprinosi prodaji. Recenzija dužine SMS poruke, koliko god iskreno napisana, možda će prodati pivo, ali ne i knjigu.
Naš savet čitaocima je da prilikom kupovine knjiga ne očekuju da će uvek naići na iskrene i uravnotežene recenzije. Na kraju krajeva, za razliku od drugih artikala u ponudi, u slučaju knjiga uvek možete steći utisak o proizvodu tako što ćete pročitati ponuđeni odlomak.
Izvor: lesen.net
Prevela: Jelena Tanasković