Kada je reč o mladim čitaocima, slikovnice predstavljaju izuzetno važan činilac u savladavanju veštine čitanja. One su obično prvi korak u upoznavanju deteta sa ovim konceptom. U mnogim slučajevima, označavaju i prvi pravi korak u razvijanju govornih sposobnosti. Biblioteke koje svojim korisnicima nude i ovu vrstu knjiga, mogu se pohvaliti da doprinose opštem obogaćivanju rečnika, upoznavanju sa strukturom rečenice i razvoju sposobnosti analize teksta kod čitalačke publike.
Kod roditelja i nastavnika važno je izgraditi svest o prednostima upotrebe slikovnica u najranijoj fazi upoznavanja dece sa čitanjem:
Izgradnja rečnika i razvoj govornih sposobnosti
Prilikom čitanja slikovnica, u školi ili kod kuće, deci se pruža prilika da vežbaju pravilan izgovor dok ih odrasli upoznaju sa novim, interesantnim rečima. Rime i ritam reči u slikovnicama olakšavaju razumevanje teksta, omogućavaju deci da brzo usvajaju nove izraze, a čitanje naglas čine zabavnim. Osim toga, istraživanja pokazuju da višestruko ponavljanje iste priče obogaćuje rečnik za 12%.
Podsticaj vizuelnom razmišljanju
Ilustracije u slikovnicama olakšavaju razumevanje pročitanog sadržaja i pružaju novopečenim čitaocima priliku da analiziraju priču. Ukoliko deca imaju poteškoća sa čitanjem, ilustracije će im pomoći da shvate narativ. Slike pozitivno utiču na razvoj sposobnosti razumevanja teksta.
Podsticaj za učestvovanje
Nastavnici i roditelji mogu iskoristiti slikovnice kako bi decu naveli na razgovor o pročitanoj priči, slikama i rečima. Tako će kod mladih čitalaca izgraditi samopouzdanje i ohrabriti ih da učestvuju u raspravama o onome što su videli na stranicama knjige – sadržaju priče, likovima i događajima.
Jedna od aktivnosti koje se preporučuju u biblioteci ili učionici je da se deca podele na tročlane grupe i da se svakoj grupi da po jedna slikovnica. Zatim se jednom detetu naloži da tekst čita naglas, drugom da se koncentriše na ilustracije (da prstom pokazuje ono što je pročitano), a trećem da ukaže na detalje koje je primetilo u priči, a koji se možda razlikuju od onoga što su drugi čuli.
Zabava
Slikovnice bi trebalo da iskustvo čitanja učine zabavnim. Ako dete prilikom prvog susreta sa knjigom doživi negativno iskustvo i shvati čitanje kao obavezu, moguće je da će ovu aktivnost u budućnosti smatrati poslom a ne zabavom, što će znatno otežati prelazak sa slikovnica na druge knjige.
S obzirom na činjenicu da sve veći broj dece koristi razne vrste mobilnih uređaja, knjige su postale dostupnije nego ikada. Dovoljno je preuzeti ih na tablet, laptop ili pametni telefon. Mnogi programi za čitanje elektronskih knjiga omogućavaju deci da uvećavaju reči i slike, označavaju željene delove teksta, koriste rečnik za otkrivanje značenja novih reči, vrše pretragu unutar teksta ili čak štampaju omiljene stranice.
Kao i sa većinom aktivnosti, za uspeh je važno da deca uživaju u onome što rade. Roditelji i nastavnici bi trebalo da ih podstiču da čitaju ono što ih interesuje, bilo da je reč o grafičkim romanima, stripovima, časopisima ili zbirkama pesama.
Izvor: ebsco.com
Prevela: Jelena Tanasković