U svojoj zapaženoj ediciji Talasi, izdavačka kuća Laguna objavljuje tematske izbore svetske priče. Svaki od od njih predstavlja izuzetnu kolekciju, pružajući istinski užitak onim čitaocima koji u sažetim formama vide vrhunac pripovedne umetnosti. Kao šesta knjiga u pomenutoj ediciji, pojavila se knjiga „Tanjir pun reči“, uz čiji naslov stoji odrednica: priče o braku i porodici. Njen priređivač je književnica Ljubica Arsić, koja je i ovom prilikom potvrdila izvrsno poznavanje žanra koji i sama uspešno neguje u svom stvaralaštvu, zadovoljivši prilikom ovog izbora visoke estetske kriterijume. Najveća vrednost ove knjige svakako je njen otkrivalački značaj. Naime, među 37 izabranih priča, uz ostvarenja vrhunskih majstora pripovedanja, kao što su Herman Hese, O. Henri, Ljudmila Ulicka, Vladimir Nabokov, Alber Kami, Bohumil Hrabal, Bruno Šulc, Jehuda Amihaj, Rejmond Karver, Horhe Luis Borhes i Luiđi Pirandelo, nalaze se i priče onih stvaralaca koje možda ne poznaju čak ni čitaoci dobro upućeni u tokove svetske saveremene književnosti. Stoga je ova knjiga pravi poziv na novo ili makar pomnije čitanje opusa onih pisaca čije smo delo već upoznali, ali i sasvim dobar povod da na policama biblioteka ili u požutelim sveskama književnih časopisa potražimo ostvarenja onih pripovedača koje smo, iščitavajući ove stranice o braku i porodici, prvi put zapazili.
Jer, iako „Tanjir pun reči“ prevashodno čine kamerne i intimne priče o porodicama koje su srećne na isti i onima koje su nesrećne svaka na svoj način, većina zastupljenih autora postavlja pitanja i pokušava da predoči odgovore na suštinska pitanja ljudske egzistencije: na čovekovu neprestanu težnju da voli i bude okružen voljenima, ali i onu njegovu nagonsku potrebu da se osami i udalji od svih. Bliskost dveju osoba, zaklinjanje na večnu ljubav koja vremenom čili, ali i brakovi sklopljeni iz posve praktičnih razloga, supružništvo bez ljubavi, ali i bez mržnje, žudnja za porodom, izdaja i prevara, protivurečni odnosi između generacija, želja da se zauvek ostane u porodičnom okrilju, ali i ona druga, jednake jačine, koja nas odvodi iz sigurnosti i zaklona, samo su neke od tema koje u svojim ostvarenjima osvetljavaju majstori savremene svetske priče. Ono što pri tom svetlu vidimo, neretko podseća na sve što smo zapravo u stvarnosti i sami videli ili preživeli.
Stoga, pročitati makar jednu od ovih priča na dan, ne znači samo zadovoljiti glad za književnošću koja u sebi čuva naše pokušaje da razumemo svet koji činimo i koji nas čini. Može nam se desiti da nakratko umine čak i neki naš duboki bol. Vredi pokušati.
Autor: Olivera Nedeljković