„BukTok“ je do sada uspeo da nekoliko starih knjiga vrati na liste bestselera, kao i da pomogne razvoj karijere novih autora. Video snimci sa heštegom #booktok do sada su sakupili skoro 13 milijardi pregleda.
Autor Adam Silvera je pre četiri godine objavio naučnofantastični roman za tinejdžere „Obojica na kraju umiru“ koji je lepo prihvaćen i proveo je nekoliko nedelja na listi bestselera „Njujork tajmsa“.
Nekoliko godina kasnije, tačnije u avgustu 2020, Silveri su izdavači javili da su primetili značajan porast u prodaji što je naglo dovelo da se roman vrati na listu bestselera i u aprilu 2021. zauzme prvo mesto na listi najprodavanijih romana za tinejdžere. Silvera nije znao kako je do toga došlo.
„Pisao sam obožavaocima kako mi je drago što su posle nekoliko godina ponovo pronašli knjigu, a onda mi je jedan komenar skrenuo pažnju. Pisalo je: ’Videla sam ovu knjigu na BukToku.’ Nisam imao ni najblažu ideju o čemu govori“, kaže autor.
BukTok je zajednica korisnika platforme TikTok koji postavljaju videe u kojima preporučuju knjige, a posebno je postala popularna u prethodnih godinu dana. Video snimci sa heštegom #TheyBothDieAtTheEnd (originalni naslov romana „Obojica na kraju umiru“) do sada su pregledani preko 37 miliona puta, a većina ih sadrži reakcije – najčešće plakanje – na emotivni kraj romana.
Uticaj ove platforme na izdavaštvo je sve primetniji i pomaže novim autorima da pokrenu svoje karijere, prenosi portal En-Bi-Si Njuz. Pored Silverinog romana, još neki su doživeli „renesansu“ u prethodnih godinu dana iako su objavljeni mnogo pre nastanka BukToka: „
Ahilova pesma“
Madlin Miler, „Lažljivci“ Emili Lokart i „The Seven Husbands of Evelyn Hugo“
Tejlor Dženkins Rid.
Lanci knjižara poput Barns i Nobl iskoristili su ovaj trend i napravili posebnu policu koja sadrži naslove koji su trenutno aktuelni na BukToku. „Prepoznajemo ove trendove i vidimo ih kao prilike“, rekla je Šenon DeVito, direktorka. „Mnogo kupaca je dolazilo i primećivalo naslove koji su popularni na TikToku pa smo odlučili da ih izdvojimo.“
Šenon je istakla da su prvi put to primetili prošlog leta kroz naslove „Ahilova pesma“ i „Obojica na kraju umiru“. Od tada gotovo sve njihove knjižare imaju sto ili policu sa BukTok popularnim naslovima.
Takođe je dodala da je ova aplikacija imala veliku ulogu u promociji čitanja kod mladih ljudi, ali je istovremeno starijim naslovima nalazila nove čitaoce i pomagala mladim autorima da pronađu publiku. Dodatno je cela situacija sa pandemijom okrenula ljude ovom vidu povezivanja sa drugima.
Korisnici TikToka na početnoj stranici dobijaju pažljivo odabrane videe na osnovu onoga što su gledali pre, a u faktore odabira spadaju heštegovi i pesme koje se koriste u svakom videu. Najčešće korišćeni hešteg knjigoljubaca je #BookTok i pregledi ovih videa zajedno uskoro će preći 13 milijardi.
Autorka Aleks Aster je na sličan način pronašla svoju publiku. Nakon objavljivanja romana „Curse of the Night Witch“, prodaja je bila slaba sve dok na ličnom profilu nije počela da se fokusira na knjige i postavlja videe o svom romanu – neki od njih su pregledani mnogo puta i pogurali su kako njenu popularnost na platformi, tako i prodaju romana.
„Za mesec dana prodato je pet puta više knjiga nego tokom prethodne godine“, rekla je autorka.
Izvor: nbcnews.com
Prevod: Dragan Matković
Foto: Pixabay