Laguna - Bukmarker - Zbog čega deci treba dozvoliti beskonačno ponavljanje iste radnje - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Zbog čega deci treba dozvoliti beskonačno ponavljanje iste radnje

Pre nego što je naučila da govori, moja kćerka je naučila znakovni jezik, a prvi znak koji je usavršila bio je „još“. Još je značilo još – na primer, „Daj mi još mleka pre nego što počnem da vrištim/plačem, za 5-4-3-2-1...“ – ali za nju je značilo i „opet“. Pevaj mi tu pesmicu opet. Pritisni dugme na igrački-kasici opet. Hoću onaj smešan zvuk koji praviš rukom ispod pazuha, i opet, i opet.



Deca vole ponavljanje. Većina roditelja to shvata, ali kada čitate jednu istu priču poslednjih sto dana i prokleta gusenica je i dalje gladna, ne možete a da ne pomislite: „Ma, dajte malo nešto drugo!“. Možda ćete početi da se pitate i da li vaše dete pomalo stagnira. To je nešto o čemu sam razmišljala kada sam odlučila da je upišem u predškolski program zasnovan na igri. S jedne strane, dopalo mi se to što deca imaju slobodu da istražuju bez rutine koja bi ih ograničavala. S druge strane, iako može da se igra bez ikakvog usmeravanja zar neće jednostavno nastaviti da radi ono što inače svakog dana radi kod kuće, po ceo dan?

„To je moguće“, rekla mi je direktorka predškolske ustanove. „Ali, zar je to nešto loše?“

A onda je pojasnila : „Ono što odrasli ne shvataju jeste  da svaki put kada dete ponovi neku radnju, ono uoči nešto novo i drugačije. Šta je to što ljude kada putuju vuče da se vraćaju na isto mesto? Svaki put vidimo nešto novo. Upravo tako dolazimo do pravog razumevanja stvari.“

Postoje i naučni dokazi koji govore u prilog ovoj tvrdnji. Kada deca neprestano ponavljaju istu radnju – stalno čitaju istu knjigu, pune i prazne istu kanticu, postavljaju isto pitanje – u njihovim mozgovima se formiraju veze koje su od presudnog značaja za njihov razvoj i proces učenja. Jedno istraživanje o razvoju jezičkih veština otkrilo je da ona deca kojima je više puta pročitana ista knjiga mnogo brže usvajaju nove reči i pokazuju veći stepen razumevanja tih reči od dece kojoj su čitani različiti tekstovi. Drugo istraživanje je pokazalo da kada deca više puta čitaju istu priču, razgovor o tekstu postaje mnogo kompleksniji sa svakim novim čitanjem – njihovi odgovori na pitanja su raznovrsniji i složeniji.



Osim toga, ponavljanje je jednostavno nešto što deci prija – kao i odraslima. Poznate stvari nam ulivaju osećaj sigurnosti – osećamo se bezbednije i manje usamljeno. To što znamo šta sledi nas osnažuje. U svetu kojim vladaju nesigurnost i haos, zar nije divno poželeti laku noć mesecu, zvezdama, vazduhu i svim zvukovima, pre nego što utonete u san? U članku iz časopisa „Dejli bist“ pod nazivom „Već sedamdeset godina želimo laku noć tom mesecu“ („We've Been Saying Goodnight to That Moon for 70 Years“, citira se knjiga „Here and Now Story Book“, Lusi Mičel iz 1921:
 
  • „Samo odrasli, slepi kod očiju, smatraju da su poznate stvari nezanimljive. Pokušaj da se deca zabave tako što ćete im predstaviti nešto neobično, bizarno, nestvarno, predstavlja nesrećnu posledicu ovog slepila. Za decu neobične stvari nisu primamljive dok se ne upoznaju dobro sa onim što je uobičajeno.“
  • Šta treba preduzeti kada vaša deca neprestano ponavljaju određene radnje? Koliko god vam to bilo dosadno, pratite ih. Ali ne na način koji će vas izludeti. Nudimo vam nekoliko korisnih saveta:
  • Čak i ako dodajete nove knjige, uvek na policama ostavite i nekoliko omiljenih, poznatih naslova.
  • Potražite nastavke omiljene knjige ili druge knjige istog autora – deca formiraju jače veze kada postoji nešto poznato za šta mogu da se uhvate, kao što je, recimo, glavni lik ili stil pisanja.
  • Ponudite im tekstove sa neodređenim završetkom, zasnovane na „šablonima“, koji podržavaju ponavljanje iste radnje.
  • Postepeno uvodite novine. Na primer, kada završite sa čitanjem neke knjige po hiljaditi put, pokrijte neke reči i pustite svoje dete da popuni praznine. Ili promenite kraj. Vaspitačica Erika Kej smatra da roditelji mogu da iskoriste privrženost svog deteta prema nečemu kako bi mu pomogli u samoosvešćivanju. „Iskoristite to kao priliku da postavite pitanje: Šta se tebi tu najviše dopada?“ S vremenom, vaše dete će steći dovoljno samopouzdanja da pita: „U redu, šta je sledeće?“ 
 
Izvor: offspring.lifehacker.com
Prevod: Maja Horvat


Podelite na društvenim mrežama:

milan ružić reč je sve što imamo laguna knjige Milan Ružić: Reč je sve što imamo
25.02.2025.
Šta je čovek bez snova, zašto u ogledalu uvek vidi svog protivnika i kako to da su mu se uvek ostvarivale baš one želje koje nije želeo, ispričao nam je Milan Ružić, autor nove prozne zbirke „Priče i ...
više
prikaz romana istarsko zlato tri u jedan laguna knjige Prikaz romana „Istarsko zlato“: Tri u jedan
25.02.2025.
Zbog čega naslov prvog romana engleskog dramaturga i producenta Majka Daunija glasi baš „Istarsko zlato“? Na uvodno pitanje postoji nekoliko odgovora. Kao saradnik – među brojnim drugim filmskim radni...
više
prikaz romana revolucija bez nje smo samo životinje s gospodarom  laguna knjige Prikaz romana „Revolucija“: „Bez nje smo samo životinje s gospodarom“
25.02.2025.
Ponekad čudna vremena prosto prizivaju određene naslove. Ma koliko se razlikovali vek, okolnosti, učesnici, uvek postoji ona ključna spojnica koja omogućava da se pronađu korisni odgovori i možda, pra...
više
pokažite ljubav kroz knjigu akcija mesec ljubavi od 10 februara do 9 marta 2025  laguna knjige Pokažite ljubav kroz knjigu: akcija „Mesec ljubavi“ od 10. februara do 9. marta 2025.
25.02.2025.
Knjiga je divan poklon za svaku priliku, a uz akciju „Mesec ljubavi“ i nezaobilazan, ukoliko želite nekom da pokažete ljubav i privrženost. Od 10. februara do 9. marta 2025. u svim Delfi knjiža...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.