Nadmudrivanje, laži, pokušaj ubistva. Ovi brakovi su kao sudar vozova koji je teško posmatrati.
Još od Edipa i Jokaste iz antičkih vremena, tema „lošeg braka“ bila je i te kako jedna od zastupljenijih u umetnosti.
Književnici su pokrili ceo spektar brakova; od brakova u kojima je jedan od supružnika otvoreno zlostavljan, do onih brakova koji su prožeti suptilnom tenzijom, kada dolazi do prezasićenja i neodložnog kraja. Ono što bi otprilike Tolstoj rekao, čovek koji je bio vrlo dobro upoznat sa bračnom patnjom kako u privatnom životu tako i u svojim romanima, jeste da su svi nesrećni brakovi nesrećni na svoj način.
To je moćno oruđe. Udružite dvoje ljudi koji se razlikuju i posmatrajte njihov sunovrat. Služio sam se ovakvom taktikom ranije i, priznaću, postoji jezivo sladostrašće u pronalaženju jedinstvenih načina za imploziju braka. Ova fascinacija mora biti da je druga strana naših opsesija za srećnim završecima i ljubavnim pričama, što je slučaj i sa gledanjem horor filmova gde znaš da će svako biti ubijen, ali si i dalje željan da otkriješ na koji način.
S obzirom na popularnost žanra, ograničavanje ove liste na samo 5 loših brakova bio je nezahvalan posao. Neki parovi (uključujući Tolstojevu Anu i grofa Karenjina) nisu ništa manje oštećeni iako se nisu zvanično razišli.
Tom i Dejzi Bjukenen u „Velikom Getsbiju“
Bjukenenovi su vrsta para od kojih ne biste želeli da dobije poziv na večeru, jer biste bili osuđeni na to da prisustvujete potresnim i čudnim scenama. Tom je čovek lascivnog ponašanja čiji lik ne obiluje iskrenošću i moralnim vrednostima, ali i te kako obiluje novcem i ugledom u visokom društvu. Dejzina greška što se udala za Toma mogla je da prođe neopaženo (nije ništa znala o Tomovom neverstvu, sve dok to nije izašlo na videlo i on imao saobraćajnu nesreću sa hotelskom sobaricom), ali kada se Getsbi vratio, pun ljubavi prema njoj i ponudio joj izlaz iz situacije u koju je sebe dovela, ona je, i pored svega, odlučila da ostane sa Tomom, što je ispalo nezamislivo. Ne biste pogrešili kada biste tvrdili da zaslužuju jedno drugo.
Keti i Adam Trask u „Istočno od raja“
Stajnbekov roman epskih razmera prati dvojicu braće Trask (Adama i Čarlsa), u kojem obojica prave kobne greške u ophođenju prema Keti Ejms; Adam pravi katastrofalnu grešku kada uzima Keti Ejms za suprugu, a Čarls kad provodi noć sa njom. Keti je nakazna i izopačena žena koja je ubila svoje roditelje spalivši kuću do temelja. Pre nego što se obrela u domu Treskovih, radila je u bordelu kao prostitutka. Varanje muža sa njegovim rođenim bratom nije ništa za ženu njenog soja, koja prezire da igra ulogu majke i supruge, a naposletku ranjava svog muža i beži bez traga.
Ema i Šarl u „Madam Bovari“
Bovarijevi nisu bili samo nesrećni, oni su bili pioniri nesrećnog braka. Nakon što je knjiga objavljena u književnom časopisu „La Revue de Paris“ 1856. godine, Floberu se sudilo zbog povrede javnog morala – što je bilo dovoljno da roman vrtoglavom brzinom postane bestseler. Ema doživljava pritajenu torturu za razliku od gorepomenutih supruga; ona je zatočena u braku bez ljubavi i osuđena je na svakodnevnu dosadu koju ispunjava sanjarenjima. „Iza svakog osmeha kriju se čeljusti dosade, u svakoj radosti prokletstvo, u svakom zadovoljstvu gađenje prema sebi, i najslađi poljupci ostavili su na usnama bespomoćnu želju za jačim uzbuđenjem.“ Kako bi ublažila bol, upuštala se u afere, zapadala u dugove, i na kraju posegnula za jedinim pouzdanim načinom za bekstvo – samoubistvom.
Ejmi i Nik Dan u „Iščezloj“
Neki brakovi su disfunkcionalni, dok su neki zaista patološki, kao u slučaju Nika i Ejmi Dan. Igra prebacivanja krivice posebno je zbunjujuća u romanu, s obzirom na to da svako od supružnika predstavlja drugog kao ludog – Nik opisuje Ejmi kao nedruštvenu osobu sa osobinama preteranog perfekcioniste, dok Ejmi prikazuje Nika kao nepredvidivog i agresivnog muža. Trik Džilijen Flin ogleda se u pitanju ko stoji iza Ejminog nestanka, iako je veća misterija razlog zašto su se uopšte Ejmi i Nik venčali.
Amu i Baba u „Bogu malih stvari“
Roman ovenčan Bukerovom nagradom Arundati Roj, ispunjen je primerima propalih brakova, ali onaj koji prednjači jeste brak između Amu i Babe, čiji su počeci delovali idilično i skladno, do neočekivanog tamnog zaokreta. Nakon što su se venčali, i s vremenom, Amu je zatečena otkrićem da je Baba patološki lažov i težak alkoholičar. Kad Baba ostane bez posla, njegov šef mu nudi da ga vrati na posao ukoliko mu dopusti da spava sa njegovom suprugom. Baba smesta prihvata ponudu. Kad se Amu usprotivila takvoj trgovini, Baba je premlati. Amu uspeva da ga napusti, iako Roj pokazuje da, u njenoj situaciji, nije poželjno biti razvedena žena bez obzira na to što do razvoda nije došlo njenom krivicom.
Izvor: electricliterature.com