Laguna - Bukmarker - Dugoočekivani roman Arundati Roj je ambiciozan uvid u politički nemir u Indiji - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Dugoočekivani roman Arundati Roj je ambiciozan uvid u politički nemir u Indiji

U svom prvencu koji nas je ostavio bez daha, „Bogu malih stvari“, objavljenom pre 20 godina, Arundati Roj je napisala da u Indiji „lični očaj nikad nije dovoljno loš“ jer su se „i gore stvari događale“ i događaće se. Varvarizmi istorije: krvava politika kolonijalizma i proglašenje nezavisnosti, šokantno nasilni verski sukobi, parališuće kastinske i klasne predrasude, i ono što je V. S. Naipaul nazvao „siromaštvo i beda, toliko strašni da se ne daju ni zamislili“.

Rojeva se u svom prethodnom romanu fokusira na lične gubitke, koristeći svoje magično čulo za emocionalne detalje i svoje žitko pisanje da bi nas uvukla u dnevni ritam života u selu Kerala, dok slika foknerovski portret porodice, sa fatalizmom klasične tragedije. Njen dugoočekivani novi roman „Ministarstvo neizmerne sreće“ ima trenutke slične emocionalne jačine, ali je manje fokusiran na lično, koliko na veliki, nasilan, kružan, pokretan, neshvatljiv, poremećen, beskrajan, javni raspad nacije“.

Pred nama je ambiciozan, ali veoma diskurzivan roman koji nas vodi ka dirljivom zaključku, ali počinje da usporava u sredini, i ponekad mu toliko fali centripetalne sile da se čini da će se raspasti u deliće. Rojeva opisuje navike u pisanju jednog lika rečima: „Sakupljala je deliće priča i besmislene suvenire koji naoko nisu imali nikakvu svrhu. Delovalo je da njena interesovanja nemaju ni šemu ni temu“.

Nema sumnje da Rojeva, koja je provela toliko vremena tokom poslednje dve decenije u politici (postala je strasni podržavalac kašmirskog separatističkog pokreta i kritičar hindu nacionalizma) koristi mnoge fragmente i digresije knjige kako bi napravila panoramički mozaik moderne Indije, i opisala nebrojene društvene, političke, verske i kulturne probleme koji ključaju ispod površine svakodnevnog života. Aludira na nacionalne tragedije završetkom „supermarket plača“, poput Bopalske gasne katastrofe iz 1984. i Gujaratskog pogroma iz 2002. kao i na nizanje alarmantnih anegdota sa ubistvima, silovanjima, mučenjima i sakaćenjima, ali i svakodnevne gubitke i bol. 

Međutim, ovi užasavajući događaji i hiljade sitnih likova koje Rojeva uvodi ne rezultiraju brojgelovskim portretom jedne zemlje, već više podsećaju na skretanja od osnovne, očaravajuće priče dve junakinje Rojove: transrodne žene Andžum (rođene kao Aftab), koja je otišla da živi na groblju u Delhiju, i bivše studentkinje arhitekture Tulo, koja putuje u Kašmir da poseti starog prijatelja i povremenog ljubavnika Musu, borca za slobodu koji živi u opasnosti i u stalnom je bekstvu.

Rojeva lako hvata na hartiji ljubav Andžum prema napuštenom detetu Zainab, koju usvaja kao svoju ćerku, kao i prijateljstvo koje se razvija između Andžum i mladog čoveka koji sebe zove Sadam Husein, i koji takođe živi na groblju. Njeni opisi ljubavne priče Tilo i Muse u Kašmiru su filmski živopisni – ne treba zaboraviti da je Rojeva bila i scenarista – ali i iskreni, dirljivi i duboko ljudski.

Ali kada se Rojeva okreće od detalja života svojih likova i pokušava da ih generalizuje kako bi došla do zaključka o patnji Indijaca, njeno pisanje ume da bude teško i pompezno: „Normalnost u našem delu sveta nalikuje kuvanom jajetu: njegova jednolična površina u svom srcu krije žumance raspusnog nasilja. Upravo naša stalna napetost zbog tog nasilja, naše pamćenje prošlih muka i užas od budućih provala određuju pravila po kojima ljudi tako složeni i raznoliki kakvi smo mi nastavljaju da postoje ‒ da žive zajedno, međusobno se trpe i, s vremena na vreme, međusobno ubijaju“.

Srećom po čitaoca koji uspeva da se snađe kroz ove zavijeni lavirint, Rojeva ispreda priče o Tilu i Anjum zajedno u muzikalnom i prelepo orkestriranom zaključku romana. Ovaj kraj uspeva da iznedri nadu iz brojnih tragedija ovih ljudi, i pogled u budućnost u životima toliko opterećenih prošlošću.

Napisala: Mičiko Kakutani
Izvor: nytimes.com


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
prikaz knjige budućnost geografije zaboravite geopolitiku, pređimo na astropolitiku  laguna knjige Prikaz knjige „Budućnost geografije“: Zaboravite geopolitiku, pređimo na astropolitiku!
19.09.2024.
Zahvaćeni surovim vrtlogom silnih svetskih političkih, društvenih i ekonomskih previranja koja su posebno dobila na jačini proteklih desetak godina, svi se mi verovatno svakodnevno zapitamo kako li će...
više
prikaz mladih kritičara čuvari krune cara dušana  laguna knjige Prikaz mladih kritičara: „Čuvari krune cara Dušana“
19.09.2024.
Na samom početku knjige car Dušan na samrti daje svešteniku Teodosiju svoju krunu i blago da ih sakrije. Ali to nije bilo kakva kruna. Pisac nas iznenađuje time što nas vodi još unapred, pa smo sa des...
više
marina vujčić želja za pisanjem rasla je s bijesom zbog novih femicida laguna knjige Marina Vujčić: Želja za pisanjem rasla je s bijesom zbog novih femicida
19.09.2024.
Marina Vujčić, nagrađivana spisateljica, dramatičarka i urednica, autorica prije nekoliko mjeseci izdanog romana „Sigurna kuća“, bila je među hrvatskim sudionicima 12. Festivala svjetske književnosti ...
više
intervju bojan leković nemojte raditi ono što vas čini nesrećnim laguna knjige Intervju Bojan Leković: Nemojte raditi ono što vas čini nesrećnim
19.09.2024.
Gotovo nestvarno zvuči podatak da je pisac i osnivač CEO najznačajnije srpske oglasne kompanije KupujemProdajem, koja je od 2008. godine do danas izrasla u najsnažniju internet platformu u Srbiji...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.