Laguna - Bukmarker - Fascinantni psihološki razlozi zašto ljudi vole da gledaju snimke o čitanju - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Fascinantni psihološki razlozi zašto ljudi vole da gledaju snimke o čitanju

Od osnivanja Jutjuba 2005. godine, koncept vloga se razvijao i preneo rijaliti program u naše dnevne sobe čime je od „normalnih“ ljudi neke učinio izuzetno dobro plaćenim zvezdama – poput britanske jutjuberke Zoi Sag koja ima oko 17 miliona pratilaca na dva kanala, uspešnu liniju kozmetike i serijal od tri knjige. Iako su vlogovi veoma popularni već nekoliko godina, Buktjub (književna podgrupa ovog sajta) relativno je nov fenomen.



Čitalački vlogovi su sve popularniji. Ovi video snimci obično traju između 15 i 45 minuta i u njima buktjuberi čitaju i daju prikaze knjiga dok usput dele sa pratiocima i deliće svoje svaodnevice. Popularniji nalozi imaju preko 200 hiljada pratilaca i dostižu oko 50 hiljada pregleda po videu. Kada pogledate ove brojke, sigurno se zapitate: „Zašto bi neko uživao u gledanju druge osobe kako... čita?“.

Ispostavlja se da postoje neki fascinatni psihološki razlozi zašto čitaoci vole Buktjub.

Doktorka Sanam Hafiz, licencirani psiholog i profesorka na univerzitetu Kolumbija, kaže: „Čitanje ume da bude usamljenički proces tako da zajednica ljudi koji su uzbuđeni zbog iste stvari može i te kako da ima koristi. Vlogeri govore o svojim omiljenim knjigama, preporučuju ih svojim gledaocima i dele zajedničke interese. Odjednom, čak i introvertne osobe mogu da naiđu na ljude sa kojima mogu da razgovaraju ili osete povezanost preko knjiga koje vole. Takvo iskustvo može da bude veoma plodonosno i utešno. Kada osoba pronađe zajednicu, veoma verovatno će u njoj i ostati.“

Jedna od gledateljki nam je rekla: „Zaista volim što imam bar mali uvid u tuđe živote i rutine. Na taj način im se osećam bliže – zanimaju me njihovi životi na bezbedan način. Zabavno je kada na sve te ljude gledate kao na prijatelje i čijem mišljenju možete da verujete kada vam je potrebna preporuka za čitanje.“

Druga je dodala: „To je kao da slušam prijatelja koji mi priča kako je proveo dan. Takođe naučim mnogo toga i vidim razna mesta. Lepo je što možemo da vidimo živote i avanture drugih knjigoljubaca u svetu.“

„Dijalog između gledalaca i vlogera nešto je što nikada do sada nije viđeno na nekoj društvenoj mreži“, kaže dr Hafiz. „Ljudi danas žele autentičnost i transparentnost. Za razliku od podgrejane drame na rijaliti televiziji, vlogeri pokazuju prirodne tokove ljudskih života – bez trikova i zapleta. Ovakvo zbližavanje sa vlogerima stvara sličan osećaj kao kada stičete prijatelja.“

Osim zajednice, postoji i dodatna emotivna reakcija koja najbolje objašnjava zašto se gledaoci vraćaju po još.

U nedavno objavljenom istraživanju koje su sproveli na holandskom univerzitetu Tilburg, istraživači su pogledali dve hiljade vlogova na Jutjubu i istražili komentare kako bi otkrili emocije koje video izaziva kod gledalaca. Otkrili su da ono što neko gleda utiče na njegova osećanja, kao i da to kako se osećate utiče na ono što birate da gledate. Tim je pronašao i dokaz da postoje i istovremena i dugotrajna emotivna reakcija na sadržaj videa. Radosni vlogovi čine da ljudi budu radosni, besni ljudi gledaju besne vlogove – tu nema iznenađenja.

Zato i ima smisla da gledaoci Buktjuba, koji svakako vole čitanje i razmenu mišljenja o knjigama, uživaju dok gledaju druge ljude kako su uzbuđeni zbog onoga što čitaju. A ispostavlja se da gledanje drugih ljudi kako čitaju može da bude prava motivacija da gledalac uzme knjigu u ruke.

Takođe, čitalački vlogovi mogu da pomognu gledaocima da prošire svoje književne horizonte. Jedna od gledateljki nam je pisala: „Dešavalo mi se da na listu za čitanje dodam knjigu koja je potpuno van žanrova koje volim jer je buktjuber čije mišljenje cenim preporučio u svom vlogu.“

Ispostavlja se da je najbolji način da sebe motivišete da više (i bolje) čitate to što ćete odvojiti sat ili dva kako biste pogledali nekoliko videa u kojima drugi ljudi čitaju.

Izvor: bustle.com
Prevod: Dragan Matković


Podelite na društvenim mrežama:

savršen beg leto, knjige i ti na odabrane lagunine naslove popust od 40  laguna knjige Savršen beg – leto, knjige i ti: Na odabrane Lagunine naslove popust od 40%!
28.07.2025.
Planiraš savršen beg? Ponesi omiljenu knjigu sa sobom! Pronađi je među odabranim naslovima u izdanju Lagune, i to na popustu od 40%! Akcija traje od 21. jula do 17. avgusta 2025. u svim Delfi k...
više
akcija 2 za 1 male lagune pronađi omiljenu knjigu i drugu dobijaš za dinar  laguna knjige Akcija „2 za 1“ Male Lagune: Pronađi omiljenu knjigu i drugu dobijaš za dinar!
28.07.2025.
Lepa vest za čitaoce Male Lagune! Kupovinom jedne knjige na akciji, drugu jeftiniju dobijate za 1 dinar! Akcija važi od 9. do 29. jula 2025. u svim Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs i d...
više
veličanstvena akcija 5 za 999 samo na laguninom sajtu laguna knjige Veličanstvena akcija „5 za 999“ samo na Laguninom sajtu
28.07.2025.
Ljubitelji knjiga, Imate razlog za radost! Pokrenuli smo specijalnu akciju „5 za 999“ koja važi isključivo na laguna.rs i traje od 2. do 31. jula 2025. „Zabluda Svetog Sebastijana“ Vladim...
više
laguna na trgu od knjige u herceg novom laguna knjige Laguna na „Trgu od knjige“ u Herceg Novom
25.07.2025.
Manifestacija „Trg od knjige“ održava se u Herceg Novom od 21. do 28. jula 2025. na Trgu Herceg Stjepana. U pitanju je jedan od najvažnijih književnih događaja u Crnoj Gori, sajam koji okuplja ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.