Ne, nije napisao bestseler inspirisan svojim životom. I ne, nije u pitanju autobiografija.
U pitanju su umetničke knjige – umetnička dela objavljena u formi knjige. Pravi primeri umetničkih knjiga bi bila dela umetnika nadrealizma Maksa Ernesta koji je svoju knjigu „Une Semaine de Bonté‟ napravio od kolaža viktorijanskih ilustracija. Njih nisu stvorili pisci već umetnici.
Pa šta je onda uradio Kianu Rivs? Osnovao je u Los Anđelesu izdavačku kuću X Artists’ Books sa još dve osobe: grafičkim dizajnerom Džesikom Flajšman, i vizuelnom umetnicom Aleksandrom Grant. Knjige u izdavaštvu X Artists′ Books su polivalentne: različiti ljudi će na različite načine tumačiti ove knjige, bilo kroz poeziju, slike ili njihov dizajn.
Dok se danas vode javne spekulacije o tome koliko će digitalna knjiga u budućnosti zaseniti papirno izdanje, ovaj umetnički potez dokazuje da fizičko izdanje knjige ima neprolazan potencijal, i da knjiga živi mnogostruke živote.
Na događaju koji je upriličen povodom otvaranja kuće, Aleksandra Grant je govorila o tome kako se njihovi različiti kreativni izrazi uklapaju u koncept izdavaštva. „Tvoj posao je da pročitaš tekst i shvatiš kako da postaneš deo tog teksta‟, kaže ona Rivsu, „Moj deo posla je da u taj tekst ugradim sliku‟, a potom se obraća Flajšmanovoj: „Dok je tvoj deo posla da se uključiš u same knjige.‟
Rivs dodaje: „Smatram da je to suština ove izdavačke kuće. Cilj je da okupimo ljude različitih talenata i kreativnosti.‟
Za razliku od dečjih knjiga gde su ilustracije obično usko povezane sa pričom, umetničke knjige, koje ne moraju imati priču uopšte, su „više razvijene‟, i njihov tekst i slika su pre početna tačka za doživljaj dela nego neposredno iskustvo.
„Na neki način, kada uzmete u ruke umetničku knjigu, možete da očekujte da vas možda iznenadi, zadovolji, ili zbuni“, kaže Aleksandra Grant, vizuelna umetnica. Kianu Rivs je još dodao da će napokon „do čitalaca stići sav onaj talenat, strast i uživanje u knjigama i umetnosti.‟
Prva dva izdanja iz ove kuće koštaju po 35 dolara i štampana su u tiražu od 1300 i 1500 primeraka, što je količina koja, kako Grantova kaže „dozvoljava da cena bude razumna dok je kvalitet visok‟. Prema rečima Flajšmanove visok kvalitet štampe je prioritet kod ovakvih, taktilnih, izdanja: „Mi pravimo artefakte – miris i mastilo na papiru su njegov sastavni deo‟.
I baš kao što se Rivs još ranije zapitao: „Zašto to radimo i čemu to služi?“, odgovor je: „Zbog zadovoljstva koje pruža čitanje, razmišljanje i maštanje, poput odlaska na jedno putovanje...‟
Izvor: latimes.com