Irski pisac Kolum Meken pokrenuo je u Njujorku 2012. godine jedinstvenu inicijativu: upotrebiti priču da bismo promenili svet. U junu te iste godine sazvao je grupu kolega i autora koja se pozabavila pitanjima poput: „Koji je krajnji cilj pripovedanja i kako možemo iskoristiti tu energiju za preobražaj našeg društva?“ i „Kakvu moć i uticaj književnost mora jasno da izrazi da bi se vizija prosvetljenog vođstva održala?“. Okupljanje je rezultiralo osnivanjem inovativne organizacije: Narrative 4.
Danas ova organizacija posluje na četiri kontinenta, u dvanaest zemalja i 18 saveznih država u Americi. Njihov cilj – zasnovan na principima N4 razmene priča – obučava ljude da koriste svoje životne priče kako bi potencirali saosećanje, razbili stereotipe, srušili granice i – konačno – učinili naše globalno društvo boljim. Ukoliko danas podelimo (svoje priče), sutra ćemo doživeti promenu. Narrative 4 koristi ove razmene priča, u saradnji sa kreativnim piscima i vizuelnim umetnicima kako bi negovali saosećanje među raznovrsnom populacijom i pokrenuli nove društvene inicijative.
Osnovna metodologija je „razmena priča“. U tom procesu, učesnici su nasumično izabrani da budu u paru i svaki od njih pripoveda svoju životnu priču. Nakon toga, njegov par – slušalac – dužan je i odgovoran da ispriča priču svog partnera tako što će ući u njegov lik i ispričati je u prvom licu.
Uspešna razmena priča je rezultat pažljive pripreme, saradnje sa domaćinom i pomoći nastavnika čime se stvara međusobno poštovanje među svim osobama koje učestvuju u ovom procesu. Evaluacija koja se dešava nakon razmene priča omogućava učesnicima da razmotre šta su iskusili, i u kom smeru to iskustvo mogu dalje da razvijaju.
Organizacija N4 je postala jedna od najuticajnijih u svetu u domenu saosećanja i edukacije. Njihove kampanje „Empatija vodi inicijativi“ osmišljene su tako da otvaraju teška pitanja primenom kreativne, uticajne osnovne metodologije i modela društvenih projekata širom sveta. Kampanje se obično bave sledećim temama: životnom sredinom, identitetom, imigracijom, verom i nasiljem.
Prva od ovakvih kampanja je održana u decembru 2016. godine u saradnji sa New York magazinom, za šta su nagrađeni National Magazine nagradom.
Do sada je projekat dospeo do 200 škola u 12 zemalja sveta, i ispričano je 47.500 priča.
„Jedini pravi oblik demokratije koji posedujemo jeste pripovedanje. Ono prelazi granice, prepreke, rod i pol, imovinsko stanje, rasu – svako od nas ima svoju priču.“ – Kolum Meken, suosnivač i generalni direktor
Izvor: narrative4.com
Prevod: Aleksandra Branković