„Stvarni život“ je roman prvenac Adelin Dijedone, koja je u svet umetnosti ušla kao filmska glumica.
Pre tri godine za novelu „Amaroula“ dobila je prvu nagradu na konkursu Francuske zajednice u Belgiji, a „Stvarni život“, koji 2018. objavila pariska izdavačka kuća „Ikonoklast“ za dve godine osvojio je 14 prestižnih belgijskih, francuskih i evropskih književnih nagrada.
Te 2018. autorka je osvojila i pozorišnu scenu sa svojim komadom „Bonobo Musaka“.
Adelin Dijedone živi u Briselu, a u intervjuima često objašnjava da je počela da piše zbog priča Tomasa Genziga i da je njen književni san da napiše knjigu poput „Mizeri“ Stivena Kinga.
„Stvarni život“ je porodična drama sa elementima horora koja istražuje mehanizme i dubine poremećaja koji menjaju ljudsku prirodu, okamenjuju duše i vode ih ka ponoru sadizma i nasilja.
Četvoročlana porodica – otac, majka i dvoje dece, živi u bezličnom naselju iz sedamdesetih godina 20. veka – pilot-projektu vrhunca tehnologije izgradnje montažnih kuća „poređanih kao nadgrobni spomenici“ u jednom bezimenom gradu.
Glava porodice je nasilnik, strasni lovac na životinje, TV zavisnik i sam žrtva nesrećnog detinjstva i rasturenog doma.
On je u romanu bez imena, kao i njegova fizičkim i psihičkim nasiljem uništena žena.
Ime nema ni glavna junakinja, njihova kći koja u prvom licu i iz prve ruke priča o porodičnom užasu.
Ime ima samo njen mlađi brat Žil u čijoj glavi nelečena trauma iz detinjstva, u kojoj strada lokalni prodavac sladoleda, pokreće mehanizam zla i uživanja u tuđoj patnji. Dramu koja se nekoliko godina odigrava u dečaku primećuje samo sestra.
Njena ideja o pravljenju vremeplova koji bi vratio događaje na pravo mesto ostaje neostvarena igra, ali je vodi u otkrivanje prirodnih nauka i fascinaciju Marijom Kiri, što joj naizgled nudi neku vrstu bega iz zatvorenog kruga porodičnog nasilja.
Ona priča o surovom odrastanju u naizgled strogo organizovanom, praznom i bezličnom svetu u kome su žrtve unutrašnjih „mrakova“ najpre životinje, a potom i ljudi.
Ovaj teški porodični roman, koji neki književni kritičari porede sa „porodičnim zverinjakom“ čita se neočekivano lako zahvaljujući jednostavnom i na mahove bajkovitom i duhovitom pripovedačkom stilu Adelin Dijedone koji rasteruje jezu i strah.
Ona sama u jednom od dijaloga na početku ovog romana kaže da „priče služe da se u njih ubaci sve ono čega se plašimo, jer smo tako sigurni da se to neće desiti u stvarnom životu“.
Prema njenim rečima, i „Stvarni život“ je „jedan od načina da se odmakne od stvarnosti, kako bi ona bila podnošljivija“.
U pripremi je i filmska verzija ove knjige na kojoj, u saradnji sa Adelin Dijedone, radi francuska rediteljka Mari Monže, uglavnom poznata po kratkometražnim delima.
Autor: J. T.
Izvor: Danas.rs