Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Bez trzavica“: Lekoviti razgovori sa bližnjima uz kafu ili čaj - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Bez trzavica“: Lekoviti razgovori sa bližnjima uz kafu ili čaj

Kao što način ishrane utiče na čovekovo zdravlje, tako u sprečavanju bolesti i kvalitetnijoj svakodnevici mogu da doprinesu dobri stilovi života koji podrazumevaju negovanje porodičnih i međuljudskih odnosa u široj zajednici, ali i poštovanje sopstvene ličnosti.

„Zdravi odnosi mogu da produže život, dok nezdravi mogu da izazovu čitav niz zdravstvenih problema, među kojima su rak, bolesti srca, depresija, anksioznost i bolesti zavisnosti, a za ovo su dokaze odavno pronašli psiholozi. Stoga zdravlje naših odnosa moramo ozbiljno da shvatimo i da osnažimo veze gde god je to moguće. I mada se ovo odnosi na sve tipove naših odnosa, ne postoji formativniji odnos od onog s porodicom iz koje smo potekli“, tvrdi magistar socijalnog rada Nedra Glover Tavab, u svojoj knjizi „Bez trzavica“ koju je objavila Laguna a sa engleskog jezika prevela Ksenija Vlatković.

Korisni alati za donošenje zdravih odluka i prevazilaženje različitih prepreka u odnosu sa bližnjima, šefom, kolegama, prijateljima... kako potvrđuju primeri iz ovog dela, poseduje svaki čovek, a stručni saveti su tu da pokažu kako da se ti alati upotrebe, jer se najčešće „kočnice“ prepoznaju u rečenici: „Ja drugačije ne umem.“

„A to znači da ljudi nisu spremni na promenu ili da ne žele da se promene. Ali uvek postoji mogućnost da postanemo drugačiji. Prvi uslov je svesnost, ali i spremnost da preduzememo prvi korak i učinimo nešto drugačije. Ne moramo da ponovimo istu grešku dva puta. Većinu onoga što u odraslom dobu primenjujete u svojim odnosima nesvesno ste naučili posmatrajući ljude u svojoj primarnoj porodici ili svoje vršnjake. Retko ko konsultuje naučna istraživanja da bi utvrdio šta funkcioniše. Najčešće ponavljamo ono što vidimo. Učenje po modelu najčešće određeuje kako ćemo stupiti u interakciju sa svetom oko nas. Neki ljudi će izbegavati svaki mogući konflikt kako ne bi došli u situaciju da viču na druge, ne shvatajući da je moguće i na druge načine reagovati na sukob“, navodi Nedra.

Ona podseća da odrasla osoba može da nauči ono što nije naučila u detinjstvu kada je morala da se ponaša prema očekivanom modelu starijih. Svako ima izbor da odabere drugačiji način reagovanja i kako će se postaviti prema svetu.

U odnosima sa drugim ljudima mogu se imitirati odnosi iz svoje porodice. Tako može da se izrazi strepnja, ako se redovno strepelo zbog ponašanja najrođenijih, strepeće se, kaže autorka, i u odnosu sa ljudima koji nam nisu porodica.

„Ako ste zarobljeni u krugu disfunkcije, može se desiti da vas osećanje nedostojnosti navede da nesvesno sabotirate sebe i onemogući vas da doživite dobre stvari i uspostavite zdrave odnose“, piše Nedra Glover Tavab, koja je i licencirana psihoterapeutkinja, i dalje navodi da nema zdravih odnosa ako ne postoji poverenje. Ona smatra da je sastavni deo zdravog odnosa uverenje da će druga osoba poštovati svoje obaveze prema vama. Jedini način, prema njenim rečima, jeste da naučite da verujete drugoj osobi tako što ćete je pustiti u svoj život u nadi da neće izneveriti vaše poverenje.

Prvo, smatra ona, treba da verujete da umete da odaberete zdrave ljude, ujedno ukazujući šta se dešava kada neko ima naglašenu potrebu da stalno štiti druge. „Možda vam se čini da je vaša briga za druge način da ih zaštitite, ali zapravo ona vam stvara stres, a njima slabo pomaže. Ne možete da zaštitite ljude od njihovih sopstvenih štetnih ponašanja. Ne možete neprekidno da ih nadzirete i da istovremeno živite svoj život“, poručuje Nedra.

A kad govori o smanjenju ranjivosti, ona tvrdi: „Ima smisla čuvati svoje srce. Ali ne možete zaštititi sebe od razočaranja. Možete samo da naučite da ga predvidite ili izbegnete. Ima logike, trudite se da kontrolišete ’udarac’, ali u zdravom odnosu vas niko neće iskorišćavati. Stoga, radite na tome da izaberete zdrave ljude, kako ne biste sve vreme stajali ’nagotovs’. Najčešći razlog zbog koga se ljudi menjaju jeste umor. Moguće je umoriti se od stalno istog osećanja, od neprekidnog pričanja o istom problemu, od bavljenja tuđim ponašanjem ili od nedostatka promene. Poneko čak kaže: ’Preko glave mi je toga da mi je sve preko glave’. Suštinski, menjate se kada vam se smuče okolnosti u kojima se nalazite. Postoji izreka – ’Iskustvo je najbolji učitelj’. Kada vam konačno postane jasno da će vam uvek bisti isto kao što vam je sada, promena postaje jedini  način da se toga oslobodite, ali ne promena druge osobe, već menjanje svoje odluke da trpite bol. Zato i reševate da prekinete začarani krug“, navodi Nedra Glover Tavab.

Ovo je samo deo onoga što će uz sve druge dobre promene uticati na očuvanje zdravlja, jer kvalitetni odnosi sa ljudima podjednako su važni kao i hrana na trpezi. A razgovori uz kafu ili čaj, sa porodicom, partnerom ili drugim ljudima sa kojima nas život vezuje, lekoviti su i doprinose razvijanju poverenja.

Autor: A. Kurteš
Izvor: Politika, dodatak Zdravlje u tanjiru