Najnovija knjiga u
popularnom serijalu o istražiteljki Luiz Rik „
Devojka pod drvetom“ predstavlja još jedan dokaz da danska spisateljica
Sara Bledel čvrsto drži visoko mesto u vrhu savremene skandinavske krimi književnosti. Ovaj nastavak zatiče glavnu junakinju u krizi: profesionalno se povukla sa dužnosti, a privatno je rastrzana vestima o bratovljevom pokušaju samoubistva i nestanku njegove supruge Trine.
Dok pokušava da se snađe u porodičnom haosu, njen život iznova preseca nerazrešeni slučaj nestanka četrnaestogodišnje Suzan Dalgord, čije telo je posle više od dve decenije pronađeno zarobljeno u pećini na Bornholmu. Otkriće da je Trina bila Suzanina školska drugarica, i možda jedna od poslednjih osoba koje su je videle živu, povezuje privatnu tragediju i policijsku istragu u jednu neraskidivu, pripovedački vrlo kompaktnu celinu.
Radnja se vešto prepliće između sadašnjosti i 1995. godine, kada je Suzan nestala. Retrospektive sa školskog izleta na Bornholmu nisu samo sredstvo da se otkrije istina, već i način da se istraže dinamike mladalačkih odnosa, tajni i manipulacija. U tome leži jedna od najvećih snaga romana: Sara Bledel uspeva da stvori emotivno uverljiv svet u kojem trauma iz prošlosti pulsira kroz živote njenih junakinja. Smenjivanje poglavlja iz perspektive Luiz i Kamile Lind, novinarke i Luizine prijateljice, dodatno doprinosi dinamici pripovedanja.
Postoji i jedan kvalitet romana koji unosi novinu u serijal o junakinji Sare Bledel. Naime, očekivanja o mračnoj, šokantnoj pozadini Suzanine smrti nisu u potpunosti ispunjena, ali u tome se može videti uzbudljivo poigravanje horizontom čitaočevih očekivanja. Umesto brutalnosti i krvavih raspleta, Bledel ovoga puta bira psihološku tenziju i melanholičnu atmosferu, introspektivan i nostalgičan ton – uz pitanja o počinjenim izborima iz prošlosti i njihovom uticaju na sadašnjost – što za mnoge može predstavljati osveženje u njenoj naraciji.
Što je najvažnije, novina se odnosi i na tretman lika same Luiz Rik. Ona je i dalje u fokusu, ali ovom prilikom preuzima ulogu nemoćnog člana porodice. Njena ranjivost, zbunjenost i potreba da razjasni istinu kako bi zaštitila brata, donose dublju nijansu karakterizaciji i dopunsku emocionalnu dubinu. Kamila Lind, kao profesionalna, ali emotivno uključena novinarka, dodatno pojačava narativnu tenziju i pomaže u povezivanju prošlih i sadašnjih događaja.
Roman takođe pokreće šira društvena pitanja: teme odrastanja u malim sredinama, odgovornosti roditelja i kako deca reaguju na disfunkciju unutar porodice. U jednom od upečatljivijih aspekata „Devojke pod drvetom“, Bledel prikazuje i zloupotrebu moći terapeuta, kao i tanku liniju između zaštite i manipulacije u psihološkom savetovanju.
Stil pisanja Sare Bledel, kao i do sada, svrsishodno je jednostavan, „čist“ i lišen suvišnog kićenja. I ovog puta je prisutna njena sposobnost da napiše knjigu koju čitalac može da savlada za kratko vreme i da pritom bude nagrađen emocionalnom složenošću teksta.
Za one koji tek ulaze u svet Luiz Rik, „Devojka pod drvetom“ može biti čitljiva kao apsolutno samostalno delo. Za dugogodišnje obožavaoce, predstavlja kvalitetan nastavak sage prožet plodnim poetičkim inovacijama.
Autor: Domagoj Petrović