Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Zavod“: Jedna proizvoljna rekonstrukcija - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana „Zavod“: Jedna proizvoljna rekonstrukcija

Govoriti o dobro poznatim istorijskim događajima nije neuobičajeno u savremenoj književnoj produkciji, naročito ako se radi o nekima od ključnih trenutaka kolektivne stvarnosti dvadesetog veka, odnosno o Prvom i Drugom svetskom ratu, te sukobima koji su doveli do raspada SFRJ. Međutim, šta o ovim događajima može da se saopšti savremenoj čitalačkoj publici a da je u pitanju nešto novo i do sada neistraženo – i da li je uopšte moguće učiniti to? Moguće je, ali u malo korišćenim okvirima i na inovativan način.

Sa jedne strane, ako se govori o znanim događajima, neophodno je pronaći nov ugao pripovedanja, situacije, pojedince ili odnose koji su do sada bili nevidljivi široj javnosti i koji stoga zaslužuju da budu istaknuti, makar sa značajne vremenske distance. Sa druge, ako se pisci odluče da govore o poznatim ličnostima ili istorijskim prilikama o kojima se već mnogo pisalo, potrebno je da dođe do novuma na planu stila, tehnike, kompozicije ili strukture, to jest da se poznato predstavi kao nepoznato i da se čitaocima ponudi mogućnost da i sami učestvuju u životu dela sopstvenim interpretativnim sposobnostima. Za ovu potonju alternativu odlučio se Goran Marković u prošlogodišnjem romanu „Zavod“ koji se, na tragu njegovog ranijeg spisateljskog i filmskog opusa, može čitati dvojako, kao detaljni predložak za film, ali i primer fragmentarnog romana visoke umetničke vrednosti.

Spisateljske aspiracije ovog autora bile su primetne i mnogo pre no što se on u protekloj deceniji više posvetio književnosti nego filmu, a one se ogledaju pre svega u njegovom scenarističkom radu, mahom na projektima koje je ujedno i režirao („Specijalno vaspitanje“, „Nacionalna klasa“, „Majstori, majstori“, „Variola vera“, „Tito i ja“, „Turneja“ i dr.). Neki od tih tekstova objavljeni su, u izvornom ili donekle izmenjenom obliku, u knjigama „Tito i ja“ (1992), „Osma sednica i druge drame“ (2002) i „Nacionalna klasa... i drugi scenariji“ (2010), dok konkretniji rez u njegovom radu nastaje zbirkom „Tri priče o samoubicama“ (2015), pripovednim triptihom koji sabira i priču „Druga smrt doktora Grujića“ koja tematizuje iste događaje kao i film „Variola vera“, odnosno deli stvaralačku genezu sa tim ostvarenjem.

Nakon tog izdanja Marković se ređe ostvaruje kao scenarista i reditelj, a češće kao pisac, te uz reizdanja nekih starijih naslova („Tito i ja“ i „Češka škola ne postoji“), publikuje četiri romana koji su u snažnoj vezi sa njegovim radom u sferi filma – „Beogradski trio“ (2018), „Doktor D.“ (2022), „Zavod“ (2024) i „Hamlet u Paviljonu br. 6“ (2025). Tako i romanu „Zavod“ može da se pristupi iz ugla fragmentarnog igranog filma na granici dokumentaristike, ali i iz ugla postmodernog postupka poigravanja sa istorijskim ličnostima, činjenicama i dokumentima. Ovaj postupak prisutan je i ranije u opusu ovog autora, najuverljivije izveden u „Beogradskom triju“, čiji se određeni tematski okviri ponavljaju i sada, prvenstveno ljubavni trougao koji u ovom romanu obrazuju Hugo Klajn, Stana Đurić-Klajn i Vladislav Ribnikar. Ovde istaknute ličnosti predstavljene su tokom prve polovine 20. veka, u periodu pre, tokom i posle Drugog svetskog rata, dok su njihov zajednički život, profesionalni put, društveni angažman, politička pozicija i umetničke aspiracije predstavljeni na različite načine, jedinstvenim spojem autentičnih dokumenata i istorijski utemeljenih zapisa, te izmaštanih pasaža koji ovim izvorima daju element fikcionalnosti.

Marković se ne odlučuje za uobičajene narativne metode već svoju građu organizuje u poglavlja koja se usredsređuju na najvažnije likove – pored troje pomenutih, to su i Avram Farkić, Dragomir Dragi Jovanović, Ivan Klajn, Aleksandar Ranković i Vladimir Dedijer – i dodatno deli na veći broj kratkih i efikasnih segmenata koji dovode do lake prohodnosti i brzog čitanja, naročito zato što je roman izveden mešavinom stvarnih i nepostojećih dnevnika, pisama, razglednica, dokumenata različitog karaktera, beleški sa sastanaka na najvišem vrhu, političkih saopštenja, zapisnika sa policijskih saslušanja, lekarskih izveštaja, isečaka iz novina, kolumni, časopisnih intervjua i transkripta razgovora koji se odvijaju u formi dramskog teksta.

Razlog ovakvog pripovednom postupku verovatno se krije u onom ranije pomenutom imperativu novuma koji Marković traži ne bi li o poznatim temama mogao da piše na nepoznat način. Privatni i javni životi troje protagonista mahom su poznati čitaocima, čak i danas, skoro ceo vek nakon što su se odvili, dok se autor sada udubljuje u razloge promena koje nastaju u njihovom međusobnom odnosu i detaljno se posvećuje psihijatrijskim sekvencama Klajna i njegove buduće supruge, tada još uvek udate za Ribnikara. Štaviše, on odlazi i još jedan korak u prošlost i nudi istorijski pogled na Klajnovo interesovanje u oblasti psihoanalize i alternativnog lečenja pacijenata. Stoga ne iznenađuje što roman otvara poglavlje posvećeno doktoru Avramu Farkiću, začetniku alternativnog lečenja baziranog na fizikalnoj terapiji kod nas i čoveku koji stoji iza Zavoda za lečenje hladnom vodom, elektricitetom, švedskom gimnastikom i masažom iz naslova dela.

Povezujući njegove dve pasije, ljubav prema lečenju pacijenata i istraživanje neobičnih i inovativnih pojava koje su ga i odvele do Frojda, čiji je učenik bio, Marković stvara lik doktora Klajna koji ne samo da postaje glavna figura u pomenutom Farkićevom Zavodu već i koristi ovu priliku da u praksi primeni svoja teorijska znanja i proširi područje svog angažmana. Međutim, kada se njegov poslovni život susretne sa privatnim i kada Stana Đurić Ribnikar postane deo njega, Klajnova svakodnevica, a sa njom i roman „Zavod“, odlaze u potpuno drugom pravcu, a njegovo dotadašnje znanje iz oblasti psihologije i psihoanalize počinju da se koriste u drugom kontekstu, pre svega radi preživljavanja u okupiranom Beogradu tokom svetskog rata. Tada se on, tada već odavno distanciran od lekarske prakse kojom je prinudno prestao da se bavi upravo zbog veze sa svojom pacijentkinjom, krije u Zavodu, odnosno u njegovim podzemnim prostorima koje mu, u maniru nekog od laguma, pružaju zaštitu sem u trenucima kada menja lični opis, preuzima novi identitet i prerušava se u beskućnika u maniru protagoniste romana „Doktor D.“ – takođe istorijske ličnosti, ali na potpuno drugom kraju etičkog i moralnog spektra od Klajna – da bi u retkim prilikama mogao da vidi suprugu Stanu i sina Ivana u šetnji Kalemegdanom, te preuzme hranu koju su spremali za njega, ali ne i da razgovara sa njima usled strepnje da ih prate i da će tako da otkrije svoj položaj i ugrozi zvanični narativ da je skončao usled samoubistva u inostranstvu, bežeći od nemačke hajke.

Ovaj period skrivanja nudi junaku i priliku za introspekciju i samoanalizu, a baš te sekvence i jesu neke od najkvalitetnijih u ovom romanu, naročito zašto što Marković može da se potpuno posveti Klajnovom glasu, načinu govora i izražavanja, te ispisuje njegov dnevnik koji je u to vreme vodio i u koji je zapisivao svoje misli i osećanja tokom nemačke okupacije. Taj dnevnik je vodio i ranije, u predratnom vremenu, dok se pripremao za novu fazu svog života i za poziv pozorišnog reditelja kojom se posvećuje nakon lekarske karijere, i tako čitaoci mogu da vide razvoj jedne ličnosti, kako spolja, očima njegove okoline, tako i iznutra, iz perspektive samog Klajna koji se veoma kritički i samosvesno odnosi prema sopstvenoj sudbini i životnom putu. Na kraju, dočekavši kraj rata i savezničko bombardovanje, i preživevši napad na Zavod, on gubi dnevnik u požaru, zbog čega se u spisku konsultovanih izvora taj dnevnik opisuje kao „jedna proizvoljna rekonstrukcija“, a Marković ispisuje njegove dnevničke beleške ispočetka, iskoristivši priliku da zamisli njegov tok svesti tokom rada sa budućom suprugom koju označava pseudonimom, ali i njegov pogled na Šekspirove drame koje su mu zapravo i poslužile kao ulaznica u svet pozorišta, kritike i režije.

U tim esejističko-dnevničkim zapisima Klajn govori ne samo o Otelu, Šajloku i drugim ključnim Šekspirovim junacima koji su, na manje ili više očigledan način, u vezi sa trenutnim dešavanjima u životu samog doktora i istorijskim okolnostima u kojima se nalazi – pre svega, u vezi sa istorijskom pozicijom Jevreja u različitim društvima, zaključno sa Nemačkom u godinama pre Drugog svetskog rata i frekventnom pojavom ljubavnih preljuba i veza u koje ulaze pojedinci koji se već nalaze u naizgled stabilnim bračnim zajednicama – već i o teorijskim postavkama iz sfere pozorišne režije, estetike i umetnosti kao celine. Tako dolazi do očigledne veze između sebe, svoje supruge i njenog prvog supruga, te Jaga, Dezdemone i Otela, i zapaža da se od antike do danas mogu primetiti vezivni elementi koji očigledno ne opisuju samo dramsku umetnost, već i život kao takav. Ovim definicijama, koje obuhvataju i ideje toga šta su sadržaj dramskog teksta, njegova priča, junaci, glavni tok radnje, rasplet, klimaks i ostali elementi koji su poznati iz Klajnovih dela iz oblasti pozorišta – „Osnovni problemi režije“, „Šekspir i čoveštvo“ i „Pojave i problemi savremenog pozorišta“ – a ovom rekonstrukcijom njegovog dnevnika Marković reinterpretira te stavove, stavlja ih u novi okvir i nudi njihovu društvenu, istorijsku i ličnu pozadinu.

Još jedan važan aspekt romana „Zavod“ otkriva se u ratnom i neposredno poratnom vremenu, u periodu kada jugoslovensko društvo prolazi kroz velike promene i kada se vladajuće strukture smenjuju i bore za prevlast. Ovde se Klajn i njegova supruga stavljaju u drugi plan, dok se Vladislav Ribnikar ističe kao primarna ličnost, naročito zato što je u njegovom domu organizovano ilegalno okupljanje komunističkih vođa i viđenijih ljudi (od Tita i Ive Lole Ribara do Aleksandra Rankovića i Milovana Đilasa) odakle je pokrenuta i ideja o borbi protiv Nemaca koja je konkretizovana u julu 1941. godine. Pored toga, Marković se u nekoliko navrata posvećuje razgovorima Ribnikara i Dragog Jovanovića, rukovodioca logora Banjica i jednog od najvažnijih kolaboracionista i nemačkih ljudi u Beogradu tog vremena, a u tim razgovorima mogu se pročitati ne samo ključne tačke ratnih godina i razvoja sukoba već i psihološki profili ovih likova. Ribnikarova beskrupuloznost i moral suprotstavljeni su Jovanovićevom oportunizmu i očaju, te ove dve pojave u „Zavodu“ rastu u primere dve strane ratne istorije u okupiranoj državi, a tragovi njihove antipodske prirode mogu se primetiti i u poratnim godinama i dovesti u vezu sa različitim društveno-klasnim uređenjima koja su definisala život i raspad SFRJ.

Ovakve istorijske rekonstrukcije nisu nepoznate u savremenoj produkciji – možemo da ih primetimo u romanima i pričama mnogih prozaista srednje i starije generacije – ali Marković im sada daje element filmičnosti, dinamike i vrlo uspelih dijaloških delova koji se ne javlja toliko često. Takođe je bitno da se istakne nedefinisana pozicija autora koji ne ulazi u raspravu sa svojim junacima ili zauzima pozitivan i negativan stav prema njima, već dopušta da se oni obraćaju čitaocima iz sopstvene perspektive, komentarišući događaje oko sebe i propadanja ljudskog karaktera kojem svakodnevno svedoče. Tako se istorijski događaji nastavljaju jedan na drugog, od uspona Hitlera u Nemačkoj i Musolinija u Italiji, preko progona jevrejskog stanovništva, sve do nestabilnosti u Beogradu i sukoba političke elite koja traži prostor za sebe i prepušta narod na nemilost okupatoru. U toku tog vremena i Ribnikar biva uhapšen i zatočen u logoru na Banjici, a njegov beg i kasniji angažman u oslobođenju domovine dočarani su polifonično, kako iz takozvane objektivne, istorijske perspektive, tako i iz, uslovno rečeno, subjektivnog ugla, njegovim sopstvenim rečima, stavovima, mislima i reakcijama na okolnosti u kojima se zatekao. Posmatrano u ključu istorijskog romana, „Zavod“ se razlikuje od većine sličnih upravo zbog tog polifoničnog karaktera i autorovog pokušaja da čitaocima predoči svoje namere raznoliko, neretko ponavljajući važne detalje iznova i iznova, ali ih svaki put obogaćujući individualnim komentarima junaka koji o njima promišljaju.

Postavljajući važna pitanja iz domena morala, etike i estetike u razgovorima Dragog Jovanovića i Stane Đurić Klajn, te uspostavljajući nove poetičke odrednice pozorišta, filma i književnosti u izmaštanim, ali uverljivim dnevničkim beleškama Huga Klajna, Goran Marković uspeva da postigne mnogo više od jednostavne istorijske priče koja se zasniva na dopunjavanju činjenica i fikcije. Njegova jedinstvena struktura, mozaična, kolažna, polifonična i poližanrovska priroda, koju dopunjuju mnogobrojne autentične fotografije iz sredine 20. veka, crteži, razglednice, oglasi i isečci iz novina, neobične su i umnogome upotpunjuju čitalačko iskustvo, dajući publici priliku za istovremeno filmsko i književno uživanje. Naposletku, ono nam dokazuje da pisanje nije samo „nužno zlo“ u opusu ovog umetnika i prilika da ostvari svoje namere kao prozaista u trenucima u kojima to ne može da učini kao reditelj, već je jasno da ovi romani – a među njima se, kao do sada najuspešniji, izdvaja „Zavod“ – zaista jesu važna karika u njegovom ukupnom stvaralačkom angažmanu.
 
Autor: Dragan Babić
Izvor: Prosvjeta


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
savršen beg leto, knjige i ti na odabrane lagunine naslove popust od 40  laguna knjige Savršen beg – leto, knjige i ti: Na odabrane Lagunine naslove popust od 40%!
22.07.2025.
Planiraš savršen beg? Ponesi omiljenu knjigu sa sobom! Pronađi je među odabranim naslovima u izdanju Lagune, i to na popustu od 40%! Akcija traje od 21. jula do 17. avgusta 2025. u svim Delfi k...
više
akcija 2 za 1 male lagune pronađi omiljenu knjigu i drugu dobijaš za dinar  laguna knjige Akcija „2 za 1“ Male Lagune: Pronađi omiljenu knjigu i drugu dobijaš za dinar!
22.07.2025.
Lepa vest za čitaoce Male Lagune! Kupovinom jedne knjige na akciji, drugu jeftiniju dobijate za 1 dinar! Akcija važi od 9. do 29. jula 2025. u svim Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs i d...
više
veličanstvena akcija 5 za 999 samo na laguninom sajtu laguna knjige Veličanstvena akcija „5 za 999“ samo na Laguninom sajtu
22.07.2025.
Ljubitelji knjiga, Imate razlog za radost! Pokrenuli smo specijalnu akciju „5 za 999“ koja važi isključivo na laguna.rs i traje od 2. do 31. jula 2025. „Zabluda Svetog Sebastijana“ Vladim...
više
laguna u lazarevcu na novoj adresi od 24 jula vidimo se u karađorđevoj 35  laguna knjige Laguna u Lazarevcu na novoj adresi od 24. jula! Vidimo se u Karađorđevoj 35!
22.07.2025.
Delfi knjižara i Lagunin klub čitalaca u Lazarevcu od 24. jula 2025. otvara vrata na novoj adresi – Karađorđeva 35, u samom centru Lazarevca. Novi prostor ponudiće vam moderniji i funkcionalniji raspo...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.