Bili su hipici pre hipika, nova levica bez političkog opredeljenja i najmoderniji slobodni duh mnogo pre nego što je iko mislio da je to kul. Novi oblik modernog života, planinske ture, stopiranje po Obali, jodlovanje i pesničke večeri u Galeriji – u ritmu neobuzdanih rečenica – prenose autentično bitničko iskustvo zapostavljenog dela kultnog
Džeka Keruaka Darma lutalice.
To je priča izgrađena poput džez improvizacije, o grupi prijatelja koji zajedno kreću u visoke Sijere kako bi se našli na putu darme, istine, i iskusili zen način života. Ali i o divljem boemskom San Francisku, sa maratonskim čitanjima poezije, dugim pijankama i eksperimentima u jabjamu.
Tada sam verovao u postojanje darežljivosti i dobrote, poniznosti, mira, mudrosti i ekstaze, verovao sam u bikhu iz prohujalih vremena, silom prilika odeven u modernu odeću, bikhu koji luta ovim svetom s namerom da pokrene točak Pravog Značenja ili Darme i da zasluži sebe kao Buda koji će tek doći (Budilac), kao nekakav budući Heroj u Raju. Još uvek nisam sreo Džefrija Rajdera, koga je trebalo da sretnem tek sledeće nedelje, niti sam čuo bilo šta o ’Darminim lutalicama’, mada sam se u to vreme osećao kao pravi tragač Darme i sebe smatrao pobožnim lutalicom.
Ova knjiga je često zanemarivana, bez sumnje zbog sličnosti sa mnogo poznatijim romanom
Na putu. Živahni Džefri Rajder nalikuje popularnijem Dinu Morijartiju, iako je prvi zasnovan na liku Gerija Snajdera, a drugi na liku Nila Kasidija. Ali ovo nije ista priča, nije čak ni nastavak. Roman
Darma lutalice je drugačiji. On počiva na možda naivnijem i neposrednijem susretanju sa iskustvom prirode, poezije i boravka u planinama i proučavanja budizma. Naravno, putovanje na kom se Keruakovi junaci nalaze liče jedno na drugo. Keruak je prvi uveo budističko shvatanje života u moderni habitus po kojem su putovanje i potraga za istinom i jednostavnijim životom bitniji od samog cilja.
Čim sam otkrio budizam, odmah sam osetio da sam živeo u nekakvom pređašnjem životu, pre beskrajno mnogo vekova, a sada sam zbog grešaka i grehova u tom svetu prebačen u ovu tegobniju sferu egzistencije, dok moja karma tek treba da se rodi, i to u Americi, gde niko nema nimalo duha ili ne veruje ni u šta, naročito ne u slobodu.
Danas kada su popularna hodočašća u prirodi, planinarenja i skupi spa vikendi u napuštenim i ne tako napuštenim zabitima ovog sveta, kada se po ko zna koji put okrećemo Istoku tražeći drugačiji doživljaj duhovnosti jer je Zapad ogrezao u kapitalizmu i konzumerizmu, a naše religije zvuče preteće i otužno poznate, čitajte Keruakovu divljačku prozu. Izgubite se u drskim, neobuzdanim ali i nekim od najboljih rečenica napisanim na engleskom jeziku. Tamo u bespućima vrtoglavih rečenica Džeka Keruaka pronaći ćete snažne, autentične misli koje i danas pogađaju svaku društvenim doživljajem formiranu žilu u nama, rečenicama koje zvuče kao da ste ih već mnogo puta i sami pomislili. U njima je izvor savremenog doživljaja života, krize zapadnih vrednosti, relativizam, dekonstrukcija tekovina nama poznate istorije i nasleđa, ali i najnepatvoreniji doživljaj prirode i slobode koje ćete pronaći. Ne morate da dajete novac na duhovni turizam. Pratite modernog apatrida, pravog, istinskog lutalicu, iskrenog tragača Darme, simbola lutalice i čoveka koji je iza sebe ostavio bludni savremeni svet i krenuo na hodočašće koje će prezreti, koji je i tada bio korak ispred nas.
Tih dana bio sam izuzetno pobožan i čini mi se da sam svoje osećanje pobožnosti uspeo da dovedem gotovo do samog savršenstva. Od tada sam postao mali licemer baš što se tiče ove moje vere u reč i služenja toj veri, umorio sam se nekako i postao ciničan. Danas sam već neko drugi, ravnodušan i mnogo stariji...
Keruakove priče o putovanju ka pronalasku i gubitku nove vere je možda upravo ona karika koja je nedostajala da shvatite ono arhetipsko u čoveku lutalici što ga čini savremenikom svakog vremena.
Autorka teksta: Nevena Milojević