Futuristička satira
Kvalitilend Mark-Uvea Klinga, nemačkog autora i stendap komičara, govori o ne tako dalekoj budućnosti u kojoj je život digitalizovan do te mere da ljudi više ne moraju sami da donose odluke. Veštačka inteligencija sve obavlja umesto vas. Aplikacija za automatsko pronalaženje partnera zna ko vam savršeno odgovara, samovozni automobil zna kuda želite da stignete. Registrovanjem na Šopu, pouzećem dobijate sve proizvode koje poželite pre nego što ih i poželite a kamoli naručite. Stanovnici Kvalitilenda rangirani su od 0 do 100, a oni koji imaju nesreću da budu ocenjeni jednocifreno, označeni su kao beskorisni.
U Kvalitilendu već samo prezime govori o tome koliko si nisko ili visoko kotiran u hijerarhiji zemlje. Naš junak, Peter Nezaposleni, autsajder je po svim parametrima. Nakon što ga devojka ostavi kad joj aplikacija nađe kompatibilnijeg partnera, rang mu pada ispod 10. Prijatelji ga napuštaju jer bi njegov rejting mogao negativno da se odrazi na njihove rangove. Ostaje okružen feleričnim androidima za čije recikliranje je zadužen. Ali on ne samo da ih ne uništava već im dozvoljava da ostanu u podrumu njegove radnje. Tu je Romeo – ljubavni droid sa erektilnom disfunkcijom, a i borbeni dron koji ima strah od letenja. Kada krene u sumanutu misiju vraćanja artikla koji je greškom dobio preko Šopa – ružičastog vibratora u obliku delfina – vesela družina robota s greškom prati ga u pokušaju da istera stvar do kraja. Međutim, u Kvalitilendu ne možete uputiti reklamaciju jer se Šop smatra nepogrešivim. On zna šta vi poželite pre nego što i sami postanete svesni toga. Peter je rešen da vrati vibrator, čak i ako to znači da mora da ide do samog vrha, do zloglasnog vlasnika Šopa, Henrika Inženjera.
Narator Kvalitilenda je android – bivša autorka bestselera, koja završava na reciklaži jer je prodaja njenih romana opala. Neki od najpoznatijih naslova koje je „napisala“ su ponovo ispričani klasici, urnebesne karikature čuvenih dela Kafke, Tolstoja i Džejn Ostin.
Iako možemo povući pregršt paralela sa
Autostoperskim vodičem kroz galaksiju Daglasa Adamsa, Klingov roman odiše svežinom u dijalozima i tera na grohotan smeh. Autor je stendap komičar i ima savršen tajming za integrisanje urnebesnih epizoda u saj-faj okvir romana. Međutim,
Kvalitilend je više od puke satire. Kling se bavi problematikom identiteta i privatnosti u eri veštačke inteligencije. Vizija budućnosti u kojoj algoritmi nadziru svaki naš pokret i zatrpavaju nas proizvodima koje ne želimo, u stvarnosti izaziva jezu pre nego smeh. U paralelnom narativu čitamo o izbornoj kampanji u kojoj kao kandidat učestvuje android Džon, gde Kling pokreće temu autonomne veštačke inteligencije. Iako je Džon benevolentan, zaključak koji
Kvalitilend donosi je da će se veštačka inteligencija, koliko god dobronamerna bila, naposletku okrenuti protiv čoveka koji joj, takav kakav jeste, suštinski nije potreban.
Autor teksta: Ivana Veselinović