Laguna - Bukmarker - 16 Borhesovih ironičnih pravila za pisanje fikcije - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

16 Borhesovih ironičnih pravila za pisanje fikcije

Kada se prvi put susretnemo sa delima Horhea Luisa Borhesa, poželimo da imamo njegov talenat za pisanje. A kada otkrijemo da niko osim Borhesa ne može da piše kao Borhes, onda umesto toga poželimo da smo mogli da sarađujemo sa njim. Jednom su se Borhes i još dvoje značajnih predstavnika argentinske književnosti, njegov prijatelj i česti saradnik Adolfo Bjoj Kasares i njegova supruga Silvina Okampo, okupili da zajedno napišu priču o piscu koji živi u francuskoj provinciji. Iako je nikada nisu završili, jedan deo je ostao: lista od šesnaest pravila za pisanje fikcije, koju je sastavio Borhes.

To je izjavio Bjoj Kasares za francuski časopis L'Herne, koji je i objavio tu listu. Umesto šesnaest preporuka o tome šta pisac fikcije treba da uradi, Borhes je na šaljiv način načinio listu od šesnaest zabranjenih stvari koje pisci fikcije nikada ne bi smeli da im se omaknu u delu:

1. Nekonformističke interpretacije karaktera poznatih ličnosti. Na primer, opisivanje Don Žuanove mizoginije, i sl.

2. Veoma različite ili kontradiktorne tandeme kao što su, na primer, Don Kihot i Sančo Pansa, Šerlok Holms i Votson.

3. Rutinsko definisanje likova putem njihovih opsesija; kao što je to, na primer, radio Dikens.

4. Pribegavanje ekstravagantnom poigravanju sa vremenom i prostorom tokom razvoja priče, kao što to rade Fokner, Borhes i Bjoj Kasares.

5. Likove ili situacije u poeziji sa kojima se čitalac može poistovetiti.

6. Likove koji su skloni tome da postanu mit.

7. Fraze, scene koje su specifične za određeno doba ili epohu; drugim rečima, lokalne osobenosti.

8. Haotično nabrajanje.

9. Metafore, naročito vizuelne. Još konkretnije – poljoprivredne, pomorske ili bankarske metafore. Primer koji apsolutno ne treba slediti: Prust.

10. Antropomorfizam.

11. Stvaranje romana sa zapletom koji podseća na neku drugu knjigu. Na primer, na Džojsovog „Uliksa“ ili Homerovu „Odiseju“.

12. Pisanje knjiga koje liče na jelovnike, albume, red vožnje ili koncerte.

13. Sve što se može ilustrovati. Bilo šta što može da sugeriše ideju da se od toga može napraviti film.

14. Kritičke eseje, bilo koju istorijsku ili biografsku referencu. Uvek izbegavajte aluzije na ličnost autora ili autorov privatni život. Pre svega, izbegavajte psihoanalizu.

15. Porodične scene u policijskim romanima; dramske scene u filozofskim dijalozima. I konačno:

16. Izbegavajte sujetu, skromnost, pederastiju, nedostatak pederastije, samoubistvo.

Pronicljivi čitalac će naći mnogo više kontradiktornosti u vezi sa ovom listom pored fokusa na ono što ne treba da se uradi. Zar se sam Borhes nije specijalizovao za nekonformističke interpretacije, naročito postojećih književnih dela? Zar neki od njegovih najupečatljivijih likova nisu opsednuti stvaranje, kao što je snevanje nastanka ljudskog bića koje će moći da nametne stvarnosti („Kružne ruševine“) ili kreiranje mape veličine teritorije, zanemarujući sve ostale njihove karakteristike? Zar nije umeo da dočara najegzotičnije predele – čak i onda kada se oslanjao na sećanja na svoj rodni Buenos Ajres – u vrlo malo reči? A postoji li iko ko je bolje od njega koristio mitove, metafore i poigravanje sa vremenom i prostorom u svoje lične idiosinkratične književne svrhe?

Međutim, oni koji su se baš udubili u čitanje Borhesovih dela znaju da su ona prožeta snažnim, premda suptilnim smislom za humor. Imao je upravo onu vrstu senzibiliteta zahvaljujući kojoj bi mogao da načini ovako ironičnu i samoparodirajuću listu. Nažalost, ostali smo uskraćeni za informaciju da li bi njegov, Bjoj Kasaresov i Okampin mladi provincijski pisac tako shvatio listu ili bi pobožno poštovao ono što ona propisuje. Međutim, čini se da se Borhes ipak trudio da nikada ne napiše „bilo šta što bi moglo da sugeriše ideju da se od toga može napraviti film“. Iako neću poreći da mi se dopala ekranizacija priče „Smrt i busola“ koju je snimio Aleks Koks, mnogo više uživam u činjenici da Borhesova mašta zbunjuje Holivud.

Autor: Kolin Maršal
Izvor: openculture.com
Prevod: Kristijan Vekonj
Foto: Jesse Fernandez


Podelite na društvenim mrežama:

mir je sve što nam treba predstavljena knjiga povratak u mir siniše ubovića laguna knjige Mir je sve što nam treba – predstavljena knjiga „Povratak u mir“ Siniše Ubovića
20.09.2024.
Nije postojao bolji način da Siniša Ubović dođe na promociju svoje knjige „Povratak u mir“, na koju je zbog velike gužve u gradu (čitaj igrala je Crvena zvezda) kasnio 15 minuta, nego da na delu prove...
više
ante tomić volim da kod čitalaca stvorim ugodno osećanje laguna knjige Ante Tomić: Volim da kod čitalaca stvorim ugodno osećanje
20.09.2024.
Govori se često da nas izbeglice ugrožavaju, da će uništiti naš način života i kulturu. Meni je bilo bitno da napišem da smo se mi na Mediteranu uvek mešali, da je ovo naš zajednički zavičaj, i hrišća...
više
predstavljanje knjige put carstva vranama na radost 24 septembra laguna knjige Predstavljanje knjige „Put carstva: Vranama na radost“ 24. septembra
20.09.2024.
U utorak 24. septembra od 18 sati u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC biće predstavljena knjiga Mladena Nestorovića „Put carstva: Vranama na radost“.   O knjizi će, pored autora, govo...
više
prikaz romana zmajeva žena ane atanasković  laguna knjige Prikaz romana „Zmajeva žena“ Ane Atanasković:
20.09.2024.
Često se setim da je moja nastavnica srpskog jezika, koja mi je i dan-danas uzor, rekla da profesori književnosti ne moraju da znaju sadržaj svih književnih dela koja su pročitali nego treba da budu o...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.