Brojevi ne lažu: Džejms Paterson voli klišee. Na svakih sto hiljada reči koje objavi, ima 160 klišea. Joj!
U novoj knjizi „Nabokov’s Favorite Word Is Mauve“ („Nabokovova omiljena reč boja sleza“) statističar Ben Blat je objavio brojke o popularnoj i klasičnoj književnosti, a došao je do nekih manje ili više zapanjujućih zaključaka. U članku koji je napisao za „Pablišers vikli“, Blat je otkrio neke od statistika iz svoje knjige – autore najviše i najmanje sklone klišeima, zatim one koji mnogo koriste uzvičnike i one koji su opsednuti vremenskim prilikama. „Ako pred sobom imate književno delo, statistike sada koristite kao rendgen“, napisao je.
Neka od otkrića nisu iznenađenje.
Džejms Paterson, čije se ime nalazi na preko 200 romana, od kojih su mnogi bestseleri, nije poznat po inovativnoj prozi. Nakon unakrsnog upoređivanja 50 klasičnih i popularnih pisaca u odnosu na „The Dictionary of Clichés“ („Rečnik klišea“) Kristine Amer, Blat je otkrio da popularni pisac trilera drži prvo mesto sa najviše klišea. Ipak, poneki pisci poznati po uvođenju stilskih promena ne zaostaju mnogo za njim. Kurt Vonegat, Džejms Džojs (iznenađujuće) i Zejdi Smit imaju oko 100 klišea na sto hiljada reči. Na samom dnu liste su Virdžinija Vulf, Veronika Rot i Haled Hoseini.
A šta je sa znakovima uzvika? Elmor Leonard ih mrzi (49 na 100 hiljada reči) dok ih Džejms Džojs obožava (1105 na 100 hiljada reči). Zanimljivo je da su ekstremne krajeve ove liste zauzeli muškarci. Najviše uzvičnika koriste Tom Vulf, Dž. R. R. Tolkin i Sinkler Luis, dok su na dnu liste Ernest Hemingvej, Džon Apdajk i Čak Palahnjuk.
Blat je takođe analizirao koliko često autori započinju svoja dela opisima vremenskih prilika, taktikom za postavljanje scene koju je žesto kritikovao Elmor Leonard. U kolumni koju je napisao za „Njujork tajms“ 2001. godine, Leonard kaže: „Čitalac slobodno može da okrene stranu i potraži ljude.“ Dok neki autori poput Toni Morison i Ernesta Hemingveja nikada nisu pomenuli vreme u prvoj rečenici, Blat je otkrio da su Džon Stajnbek i Vila Kader to radili svaki četvrti put. A tu je i apsolutni šampion: „Danijela Stil, poznata po tome što prodaje stotine miliona svojih knjiga, trebalo bi da bude poznata i po tome što govori o vremenu. Gotovo polovina njenih uvoda uključuju vremenske prilike.“
Ove statistike nam ne daju neke posebno uznemirujuće podatke o autorima koje volimo, ali svi imamo tu potrebu da vidimo navike i stilske šablone velikih pisaca razbijene na precizne delove. Iskreno, ne možemo ih se zasititi.
Izvor: huffingtonpost.com
Prevod: Dragan Matković