Laguna - Bukmarker - Autori koji najviše koriste klišee i uzvičnike – po brojevima - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Autori koji najviše koriste klišee i uzvičnike – po brojevima

Brojevi ne lažu: Džejms Paterson voli klišee. Na svakih sto hiljada reči koje objavi, ima 160 klišea. Joj!



U novoj knjizi „Nabokov’s Favorite Word Is Mauve“ („Nabokovova omiljena reč boja sleza“) statističar Ben Blat je objavio brojke o popularnoj i klasičnoj književnosti, a došao je do nekih manje ili više zapanjujućih zaključaka. U članku koji je napisao za „Pablišers vikli“, Blat je otkrio neke od statistika iz svoje knjige – autore najviše i najmanje sklone klišeima, zatim one koji mnogo koriste uzvičnike i one koji su opsednuti vremenskim prilikama. „Ako pred sobom imate književno delo, statistike sada koristite kao rendgen“, napisao je.

Neka od otkrića nisu iznenađenje.

Džejms Paterson, čije se ime nalazi na preko 200 romana, od kojih su mnogi bestseleri, nije poznat po inovativnoj prozi. Nakon unakrsnog upoređivanja 50 klasičnih i popularnih pisaca u odnosu na „The Dictionary of Clichés“ („Rečnik klišea“) Kristine Amer, Blat je otkrio da popularni pisac trilera drži prvo mesto sa najviše klišea. Ipak, poneki pisci poznati po uvođenju stilskih promena ne zaostaju mnogo za njim. Kurt Vonegat, Džejms Džojs (iznenađujuće) i Zejdi Smit imaju oko 100 klišea na sto hiljada reči. Na samom dnu liste su Virdžinija Vulf, Veronika Rot i Haled Hoseini.



A šta je sa znakovima uzvika? Elmor Leonard ih mrzi (49 na 100 hiljada reči) dok ih Džejms Džojs obožava (1105 na 100 hiljada reči). Zanimljivo je da su ekstremne krajeve ove liste zauzeli muškarci. Najviše uzvičnika koriste Tom Vulf, Dž. R. R. Tolkin i Sinkler Luis, dok su na dnu liste Ernest Hemingvej, Džon Apdajk i Čak Palahnjuk.

Blat je takođe analizirao koliko često autori započinju svoja dela opisima vremenskih prilika, taktikom za postavljanje scene koju je žesto kritikovao Elmor Leonard. U kolumni koju je napisao za „Njujork tajms“ 2001. godine, Leonard kaže: „Čitalac slobodno može da okrene stranu i potraži ljude.“ Dok neki autori poput Toni Morison i Ernesta Hemingveja nikada nisu pomenuli vreme u prvoj rečenici, Blat je otkrio da su Džon Stajnbek i Vila Kader to radili svaki četvrti put. A tu je i apsolutni šampion: „Danijela Stil, poznata po tome što prodaje stotine miliona svojih knjiga, trebalo bi da bude poznata i po tome što govori o vremenu. Gotovo polovina njenih uvoda uključuju vremenske prilike.“

Ove statistike nam ne daju neke posebno uznemirujuće podatke o autorima koje volimo, ali svi imamo tu potrebu da vidimo navike i stilske šablone velikih pisaca razbijene na precizne delove. Iskreno, ne možemo ih se zasititi.

Izvor: huffingtonpost.com
Prevod: Dragan Matković


Podelite na društvenim mrežama:

iz prve ruke neispričana istorija promenjene zemlje  laguna knjige Iz prve ruke: Neispričana istorija „Promenjene Zemlje“
24.02.2025.
„Promenjena Zemlja“ jednog od vodećih svetskih istoričara Pitera Frankopana, koja nas vodi od Velikog praska do današnjice i dalje, primoravajući nas da se pozabavimo s trajnim naporima čovečanstva da...
više
prikaz paviljona ptica klelije renuči roman kao kenotaf laguna knjige Prikaz „Paviljona ptica“ Klelije Renuči: Roman kao kenotaf
24.02.2025.
Život lepe i lucidne Klelije, začete u vezi između parmske prostitutke i velikog kardinala Alesadra Farnezea, pripadao je svima više nego njoj. Od trenutka kada je, još u povoju, nasilno oduzeta majci...
više
pokažite ljubav kroz knjigu akcija mesec ljubavi od 10 februara do 9 marta 2025  laguna knjige Pokažite ljubav kroz knjigu: akcija „Mesec ljubavi“ od 10. februara do 9. marta 2025.
24.02.2025.
Knjiga je divan poklon za svaku priliku, a uz akciju „Mesec ljubavi“ i nezaobilazan, ukoliko želite nekom da pokažete ljubav i privrženost. Od 10. februara do 9. marta 2025. u svim Delfi knjiža...
više
uvek najbolji naslovi na akciji 3 za 999 od 3 do 28 februara 2025  laguna knjige Uvek najbolji naslovi na akciji „3 za 999“ – od 3. do 28. februara 2025.
24.02.2025.
Započinje omiljena akcija svih knjigoljubaca koja nikada ne razočara! Od 3. do 28. februara 2025. očekuje vas sjajan izbor knjiga na akciji „3 za 999“, koja važi u svim Delfi knjižarama, kao i ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.