U sedam priča
Jua Nesbea pratimo kako ljubomora (a ponekad i zavist) odvodi junake na put (auto)destrukcije i nasilja. U pitanju je psihološka tematika sa elementima trilera i sa neočekivanim obrtima, s tim što neke obrte možemo da predvidimo.
Ovaj norveški pisac je najpoznatiji po
serijalu knjiga o detektivu Hariju Huleu i njegovom rešavanju zločina. Od mene preporuka da pročitate ovu zbirku priča, jer se tu takođe radi o psihopatologiji, unutrašnjim demonima i porocima, zločinima (u ovom slučaju počinjenim iz ljubomore i straha). Glavni lik je često i pripovedač, tako da sagledavamo iz njegove perspektive stvarnost i odnos sa drugim osobama. Ta perspektiva je ograničena, obojena neprijatnim emocijama, što utiče na njegove postupke. Često se tu upliću i uverenja iz prošlosti, koja se u sadašnjosti ne preispituju.
Junaci su predstavljeni kao žrtve u nekim pričama. Recimo, u
Stručnjaku za ljubomoru Franc Šmit se žali inspektoru kako njegov brat blizanac Julijan ima više sreće u životu, kako je više voljen u društvu i kako mu je oduvek sve pripadalo. On godinama pati i zavidi Julijanu, pa postaje ljubomoran kada zavole istu ženu. Da li je Franc ubio svog brata? A šta kada se Julijan pojavi živ, a Franc nestane? Ko kazuje istinu, a ko laže, ko je zapravo ko? To je misterija koju treba rešiti i ova priča najviše podseća na kriminalističke romane. Slučaj braće blizanaca vraća inspektora u prošlost kada je i sam bio deo ljubavnog trougla. Zato je i postao „stručnjak za ljubomoru“, jer je lako prepoznavao ovu emociju kod drugih.
U
Minđuši taksista je žrtva društvenih pravila, ali i drugih ljudi. Njegovo samopouzdanje se dodatno srozava zbog supruge koja ga omalovažava. Šta će biti kada nađe ženinu minđušu na sedištu gazdinog taksija? Kakve strahove će to u njemu pokrenuti? On suprugu smatra najvrednijim u svom životu i spreman je na sve kako bi je sačuvao. Nekada davno je naučio da mora sačuvati po svaku cenu ono što dobije. S druge strane, stalno je nezadovoljan zbog lošeg društvenog statusa i niza neuspeha. Jedna minđuša rađa sumnju, što dovodi do jedne igre i bolnog saznanja, a zatim zločina.
Slična ovoj priči je
Đubre o jednom đubretaru i njegovim pokušajima da se seti noći koja je prethodila. On se tada u besu i ljubomori napio saznavši da ga je supruga prevarila sa svojim šefom. I ranije je imao probleme sa agresivnošću, zbog čega je bio „pod lupom“ nadređenih i bio tretiran kao običan radnik u čistoći. Sve je to kulminiralo jedne noći kada je pod uticajem alkohola nasrnuo na jednu osobu.
U nekim pričama se više govori o zavisti. Recimo, u
Preko reda crnkinja je besna kada se neko gura preko reda. To je asocira na periode trpljenja i bespomoćnosti, na rat i iseljavanje, na bolest sestre koja još uvek sedi kod kuće, na ohole i bogate ljude koji kinje siromašne i slično. Šta će ova junakinja uraditi kada se jedan mladić agresivno bude gurao ispred starice?
U priči
Od mnogi pisci zavide Odu Rimenu na njegovoj popularnosti. Naslovni junak je sklon sanjarenju i opisivanju svojih fantazija u knjigama, svestan koliko ga publika obožava, mada smatra da on to ne zaslužuje. Žrtvovao je umetnički kvalitet svojih dela zarad popularnosti i uspeha na tržištu. Koje su posledice njegove odluke kada se bude povukao iz javnosti? Odlučio je da se osami dok ne napiše umetnički vredno delo. Međutim, s vremenom mu se život komplikuje kada zavoli jednu ženu i nakon toga počini strašan greh. Na šta je spreman kako bi opet postao slavan?
Kao što priče pokazuju, ljubomoru često prate i ostali psihološki problemi: depresija, nagomilani bes, odsustvo samokontrole, osvetoljubivost, želja za dokazivanjem i statusom u društvu itd. Ljubomora se javlja kod onog ko je nesiguran i zavisan od tuđeg odobravanja, ko godinama trpi i životari, zavidi drugima na onome što poseduju. Ponekad je pitanje da li preljuba zaista postoji ili su to junaci umislili kako bi dokazali svoje teorije. Umesto da reše problem u odnosu (recimo, komunikacijom) ili možda čak da okončaju taj odnos (ako se ispostavi da je nezdrav), oni pribegavaju zločinu da bi otklonili (kako oni misle) pretnju njihovom odnosu.
Međutim, tu se postavlja pitanje da li mogu da žive srećno u „senci nečijeg groba“ (citiram iz priče
Stručnjak za ljubomoru) i da li su zaista sačuvali odnos sa voljenom osobom. Ako se pojavi novo lice kao pretnja, a stare nesigurnosti ostanu, ljubomora će opet zagorčati život glavnim junacima, tako da posledice zaključite sami.
Autor: Mirjana Dimitrijević
Izvor:
Delfi Kutak