Da li ste ikada poželeli da pronađete ostrvo sa blagom ili se pretvarali da ste Robinzon Kruso? „Minecraft“ nam sada pruža potpuno novo iskustvo osmišljeno da preobrati one koji ne vole da čitaju – otkrićemo kako to funkcioniše.
Klasik Roberta Luisa Stivensona iz 1881, „Ostrvo s blagom“ govori o Džimu Hokinsu i njegovim avanturama na brodu „Hispanjola“. Džim sa svojom družinom – i prevrtljivim piratom Džonom Silverom – kreće u potragu za blagom Kapetana Flinta sakrivenim na Ostrvu kostura. Sada, više od sto godina kasnije, deca imaju priliku da zaista pokušaju da ga pronađu, tragajući po uvalama i brdima Stivensonovog zamišljenog ostrva koje je kompanija „Minecraft“ rekonstruisala u okviru svog novog projekta s ciljem da decu koja ne vole da čitaju privuku književnim klasicima.
Počev od Brda Durbin do Ben Ganove pećine, deca imaju mogućnost da istraže svaki ćošak i šupljinu Ostrva kostura kao deo „Litcraft“ inicijative, koja je nikla iz saradnje univerziteta Lankaster i Majkrosofta koji su igricu 2015. kupili za 2.5 milijardi dolara (1.9 milijarde funti), a koju danas igra 74 miliona ljudi svakog meseca. Platforma „Litcraft“ koristi „Minecraft“ model kako bi stvorila verne kopije izmišljenih ostrva: Ostrvo s blagom je prvo, drugo, upravo završeno je „Kensukeovo kraljevstvo“ po romanu Majkla Morpurga i planirano je još mnogo toga.
Iako standardna verzija „Minecraft“ igre već obiluje kreacijama po uzoru na književna dela – pomenimo samo kompletan Vesteros, svet iz „Igre prestola“ Džordža R. R. Matrina, kao i nekoliko različitih Hogvortsa – „Litcraft“ u sebe uključuje više od obične igre i zabave, jer podrazumeva dodatne zadatke kojima je cilj da korisnike zainteresuju za knjige na kojima su zasnovani. Profesorka Seli Bušel, vođa istraživačkog tima i šef katedre za engleski jezik i kreativno pisanje na Lankaster univerzitetu, izjavila je da je reč o „obrazovnom modelu koji povezuje iskustvo čitalačkog doživljaja zamišljenog prostora i iskustvo uranjanja u svet video igara“.
Foto: „Litcraft“, Ostrvo s blagom, Lankaster univerzitet
O „Litcraft“ modelu Ostrva s blagom, profesorka je rekla: „Nadamo se da će motivisati one koji ne vole da čitaju – nadamo se da će reći: 'Pročitaćemo knjigu, a onda ćemo, u nekom trenutku, ići da se igramo na brodu.' Da sam dete, ja bih ga obožavala. To je potpuno drugačija vrsta empatičkog iskustva – vi sami radite ono što su radili junaci, i stičete novo razumevanje za to zbog čega su postupili na način na koji su postupili u knjizi.“
„Nivo“ ostrva s blagom je mnogo puta detaljno testiran. Za to su bila zadužena deca među kojima Dilan, učenik škole u kojoj će se od 2019. koristiti ova platforma. „Baš je zabavno“, rekao je. „Uživao sam, jer sam čitao knjigu, ali ovde morate i da poštujete pravila. U igricama možete da istražujete. Sada tačno znam kako knjiga izgleda.“
Šta mu se najviše dopalo? „Dopalo mi se to što vidim slike. Ne moram da ih zamišljam u glavi. A dopada mi se i brod, Ben Ganova pećina i papagaji. A tu je i ona uvrnuta svinja koja stalno skače sa litice. Toga nema u knjizi!“ („To je bio bag u igrici“, rekla je profesorka Bušel.)
Ovaj projekat, dostupan na Majkrosoftovom sajtu Minecraft Education Edition trenutno predstavljaju nastavnicima u školama i bibliotekarima širom Ujedinjenog Kraljevstva. Probne verzije predstavljene u školama, naišle su na „veliko oduševljenje“, a u planu je da se od oktobra 2018. uvrsti u ponudu biblioteka u Lankasteru i Lidsu.
Dilan, kao i mnogi devetogodišnjaci, uživa u knjigama, ali sa mnogo većim oduševljenjem priča o „Minecraft-u“, što čini sa velikim iskustvom, karakterističnim za decu kada govore o omiljenim igricama. Već je kod kuće stvorio svoju „Minecraft“ verziju čitavog sveta po uzoru na „Igre gladi“, ali mu neke od zamki nisu funkcionisale.
Čini se da ova znanja i veštine izazivaju strahopoštovanje kod odraslih manje vičnih u tehnološkim inovacijama – ali se profesorka Bušel nada da to neće negativno uticati na prihvatanje platforme u školama. „Deci je mnogo jasnije kako da ga koriste nego nastavnicima“, rekla je. „To pravi preokret u njihovom odnosu: imate decu koja znaju više od odraslih. Potrebni su nam vrlo samouvereni nastavnici. Oni se više brinu zbog toga. Želim da im kažem 'Nema razloga za brigu, svi naši osmogodišnjaci će znati kako da ga koriste.'“
Biblioteke su posebno zainteresovane za opciju sa više igrača, kaže profesorka Bušel, dodajući da je jedan od planiranih projekata i „Gospodar muva“: „U tom slučaju, moći će da se uključe sva deca da igraju po scenariju i postavljaju filozofska pitanja. Nadamo se da će malo čitati, igrati igricu, a onda napisati rad o tome šta su radili u igrici.“
Mapa Kensukeovog kraljevstva zasnovana na Morpurgovoj priči o dečaku koji se našao sam na pustom ostrvu, posebno namenjena onima koji ne vole da čitaju, upravo je završena. „Literarni izvori koji se sklapaju u celinu uključuju audio snimke, čitanje i pisanje u toku same igrice, kao i crtanje stripa, čime se upotpunjuje tekst“, rekla je profesorka Bušel. „Ovi izvori su osmišljeni da ohrabre korisnika da se vrate na knjigu ili se sa njom povežu putem igrice.“
Profesorka je izjavila da je u planu još književnih „Minecraft“ ostrva. „’Ostrvo s blagom’ je prvi svet u okviru Minecraft.edu, ali u planu je čitava serija – uslediće, najverovatnije, ‘Švajcarska porodica Robinson’, ‘Bura’ i ‘Robinzon Kruso'“, izjavila je Bušel. Danteov „Pakao“, sa mapom svakog od devet krugova, takođe je u izradi.
Ali koju knjigu bi Dilan voleo da vidi u budućnosti? Svet iz romana „Igre gladi“, rekao je bez oklevanja. „Ali pravi.“
Izvor: theguardian.com
Autori: Alison Flad i Šon Kejn
Prevod: Maja Horvat