Nema sumnje da za neku decu čitanje predstavlja izazov. To se dešava sa razlogom: čitanje povlači sa sobom složene neurološke procese. Kako roditelji mogu da podrže dete u procesu učenja čitanja, a da pri tom ne stvore dodatni pritisak koji dete možda već oseća?
Metod zasnovan na isticanju detetovih prednosti je novi pristup roditeljstvu koji vam pomaže da uočite prednosti vašeg deteta i nađete prirodne prilike u kojima biste pomogli razvijanje tih prednosti, uključujući one u kojima se vaše dete bori sa izazovom.
Prednost nije samo nešto u čemu je vaše dete dobro. Psiholozi prednost karakterišu kao nešto što vaše dete radi uspešno (veliki procenat uspeha), sa radošću (sa dosta energije) i često. Prednosti mogu biti veštine iz oblasti kao što su, na primer, prirodne nauke, umetnost ili sport, ili karakterne osobine kao što su upornost, radoznalost i takmičarski duh. Studije su pokazale da pomažući svom detetu da koristi svoje jače strane ‒ pomažete mu da razvije fleksibilnost, izgradi optimizam, bude uspešniji u školi, izbori se sa vršnjačkim stresom i još mnogo toga.
Zašto deca izvlače ove prednosti? Naše jače strane nam daju energiju jer nam prirodno dolaze. Nisu iscrpljujuće kao kada pokušavamo da poboljšamo svoje slabosti. Osećamo se najbolje, najautentičnije i najmotivisanije kada koristimo svoje jake strane. Zato kada pokažete detetu kako da iskoristi svoje prednosti da bi radilo na svojim slabostima, vi detetu zapravo pomažete da izdrži kada se muči sa nečim.
Evo četiri načina kako da pomognete detetu kod izazova sa čitanjem koristeći pristup zasnovan na isticanju detetovih prednosti:
1.
Pomozite svom detetu da prepozna uznemirujuće emocije, kao i da prepozna što govori sebi. Kako se oseća kada otvori knjigu ili vidi reči koje ne može da razume? Ako govori sebi „glup sam“ ili „nikada ovo neću razumeti“, pitajte ga da li misli da su te reči istinite i da li su od pomoći.
2.
Razgovarajte o prednostima koje vaše dete ima i o načinu na koji može da ih upotrebi da bi promenilo način na koji se obraća samo sebi. Pomozite svom detetu da prepozna svoje prednosti i u skladu sa njima promeni način na koji razmišlja o sebi, na primer: „Čitanje nije uvek lak zadatak, ali ja znam da sam uporan i da ću istrajati u svom zadatku! Radoznao sam i mogu da naučim nove stvari. Mogu da pitam svoje roditelje ili nastavnike za pomoć. Ima mnogo drugih stvari u kojima sam dobar, kao što su fudbal, kolaž ili stvaranje novih prijateljstava.“
3.
Hvalite svoje dete u skladu sa njegovim prednostima. Ova vrsta pohvala prepoznaje trud oko nečega što je dete uspešno uradilo ‒ kako bi ono ponovilo uspeh, i prepoznaje prednost ‒ detetovu dobru stranu koja mu je pomogla da dođe do uspeha. Na primer: „Iskoristila si svoju upornost (prednost) kako bi se držala svog zadatka i pročitala po nekoliko stranica knjige dok je nisi završila (trud), čak i kada si bila umorna i želela da igraš igrice“. Ili: „Upotrebila si svoj takmičarski duh (prednost) kako bi pobedila i obavila ovaj čitalački zadatak (trud). Svaka čast!“
4.
Vežbajte uočavanje prednosti. Odličan način da ovo uradite je da čitate zajedno. Razgovarajte sa vašim detetom o prednostima koje vidite da likovi poseduju. Da li su to primeri hrabrosti, radoznalosti, ljubaznosti, duhovitosti ili poleta? Takođe možete da vežbate svake nedelje da uočite po jednu prednost kod svog deteta i da o tome sa njim razgovarate. Obe ove aktivnosti će poboljšati sposobnosti svih članova porodice da na zabavan način prepoznaju prednosti, a da to ne predstavlja pritisak ni za koga. U tom slučaju, kada dođe vreme da se radi domaći, biće lakše da predložite detetu da se osloni na neku od svojih prednosti da stigne do cilja.
Iako čitanje možda i nije jedna od omiljenih aktivnosti vašeg deteta, korišćenje pristupa zasnovanog na prednostima može da pomogne vašem detetu da napreduje, pronađe u sebi ono što je potrebno da bi dalo sve od sebe i da se tom prilikom oseća dobro.
Izvor: readbrightly.com