Laguna - Bukmarker - Knjiga nas podseća na prvo Markesovo zanimanje - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Knjiga nas podseća na prvo Markesovo zanimanje

Gabrijel Garsija Markes, za prijatelje „Gabo“, živeo je za novinarstvo. Čitavog života je pisao za novine i časopise, a i sam je bio osnivač šest publikacija. Jednom je rekao, nasuprot mudrosti godina: „Ne želim da me pamte po ʼSto godina samoćeʼ, niti po Nobelovoj nagradi, već po novinarstvu.“

Markes (1927-2014) je udisao sveže mastilo poput novinskog kritičara E. Dž. Liblinga, kao da je duvanski dim. Novinarstvo je nazivao najboljim poslom na svetu i biološkom potrebom čovečanstva. Razumeo je da novine i časopisi, pored toga što dostavljaju informacije, doprinose, kroz komentare svih vrsta, raspoloženju čovečanstva.

Senzacionalna kolekcija Markesovih doprinosa novinarstvu, „Skandal veka“, prikazuje koliko ozbiljno je on shvatao izveštavanje i ono što danas nazivaju novinarstvo u dužem obliku.

Među njima ima intrigantnih, zanosnih priča, poput one o smrti mlade žene koja je navodno vodila dvostruki život; o sandinističkoj političkoj opsadi Nacionalne palate u Nikaragvi 1978. i o međunarodnim pokušajima da se spase dečak kome je bio potreban redak serum protiv besnila u roku od 12 sati.

Ovo su članci koji svojom verodostojnošću i dražima čitaoca podsećaju na „Priču o nasukanom mornaru“, Markesovu knjigu baziranu na nizu članaka koje je pisao 1955. za novine iz Bogote, ispričanu kroz lik kolumbijskog mornara koji je sa razarača upao u more.

Većina njegovih hronika i kolumni se bavi, kao i većina njegove fikcije, rodnom Kolumbijom. Međutim, dosta najboljih delova u „Skandalu veka“ su eseji, skromna i duhovita razmišljanja o temama poput frizera, putovanja avionom, književnih prevoda i filmova.

Stiče se utisak da, ukoliko bi mogao da osnuje još jedan časopis sa onog sveta, Markes bi uredio verziju nekog opuštenijeg izdanja, kao što su The Spectator, The New Statesman ili The Oldie, koje Britanci prave najbolje. Takoreći, časopise koji se u potpunosti sastoje od komentara, kombinovanog sadržaja svega što je kolumnistima na pameti.

Markes je pisao neka od ranijih dela fikcije na rolnama novinskog papira koje je uzimao sa redovnog posla. Možda ovo delimično objašnjava kako se njegova fikcija i publicistika stapaju u jedno.

Članci i kolumne u „Skandalu veka“ prikazuju kako je od samog početka imao iskren, blago ironičan glas. (Ironija je ublažavala oštrinu Markesovog uma.)

Bavio se novinarstvom, kako je rekao, „sa istom dozom savesti, radosti i često inspiracije, sa kojom bi napisao i remek-delo“. Sprinter i maratonac u njemu su bili na čudan način sinhronizovani. On spada među one retke velikane fikcije čiji je sporedni posao uvek vredan otkrivanja; nije znao da otaljava.

Bio je prvoklasni posmatrač. Kada je gledao kako se Dvajt Ajzenhauer 1958. iskrcava iz aviona u Parizu, nije primetio samo njegov „široki osmeh učtivog čoveka“, već još i „njegove duge, sigurne korake, poput Džonija Vokera“.

Avioni su česta pojava u Markesovom novinarstvu. Mrzeo je letenje. Nakon što je postao poznat, o letenju je napisao sledeće: „Uvek se toliko preplašim letenja da ni ne primetim kako se ljudi ophode prema meni, a svu energiju ulažem u držanje sedišta kako bih pomogao avionu da ostane u vazduhu, ili pokušavam da sprečim decu da trče kroz redove iz straha da ne propadnu kroz pod.“

Opširno je pisao o piscima i njihovim ekonomskim poteškoćama. Uzmimo za primer cigarete. „Najbolji pisci su oni koji manje pišu, a više puše“, izjavio je, „tako da je normalno ako im je potrebno barem dve godine i 29.000 cigareta da bi napisali knjigu od 200 strana. Matematički to znači da oni samo na dim potroše više novca nego što će zaraditi od knjige.“

Markesov novinarski uticaj se oseća i danas. 1994. je osnovao Fondaciju Gabrijel Garsija Markes za novo iberoameričko novinarstvo u Kartagini, poznatiju kao Fondacija Gabo, a ona i dan-danas napreduje.

U predgovoru „Skandala veka“, istražni reporter i strani dopisnik Džon Li Anderson primećuje „paradoks u tome što jedan od najznačajnijih pisaca latinoameričkog procvata u fikciji danas može da se smatra i najvećim kumom novog procvata latinoameričkog novinarstva.“

Skromni Markes je to ovako sročio: „Ja sam, u suštini, novinar. Čitavog života sam bio novinar. Moje knjige su knjige novinara, iako se to baš i ne vidi.“

Imao je svoj način da u svem pisanju, fikciji i publicistici, poveže duše sa melanholičnom statikom univerzuma.

Izvor: nytimes.com
Prevod: Đorđe Radusin


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
jelena bačić alimpić o romanu krojač priča o izuzetnom herojstvu, časti, požrtvovanosti, ljudskoj dobroti i iznad svega ljubavi laguna knjige Jelena Bačić Alimpić o romanu „Krojač“: Priča o izuzetnom herojstvu, časti, požrtvovanosti, ljudskoj dobroti i iznad svega – ljubavi
09.05.2025.
Nedavno je Jelena Bačić Alimpić objavila svoj novi roman pod nazivom „Krojač“. To je roman o onima koji su krojili život uprkos smrti, o tajnama koje su ostale sačuvane u šavovima odela i o sudbini, k...
više
đorđe bajić šta donosi prvi trilerfest video  laguna knjige Đorđe Bajić: Šta donosi prvi Trilerfest? [video]
09.05.2025.
Uoči Trilerfesta, prvog regionalnog festivala trilera i kriminalističkog žanra, koji se od 16. do 18. maja održava u Domu omladine Beograda, u emisiji „Hajde da razgovaramo“ gostovao je pisac i scenar...
više
prikaz romana gubitak slike ili planinom sijera de gredos povratak smisla laguna knjige Prikaz romana „Gubitak slike ili Planinom Sijera de Gredos“: Povratak smisla
09.05.2025.
Roman „Gubitak slike“ jedan je od najambicioznijih i najopsežnijih narativnih poduhvata austrijskog nobelovca Petera Handkea (1942), koji sabira mnoge tematske i stilske osobenosti njegovog celokupnog...
više
prikaz zbirke o čemu ne govorimo osećaj za kraj laguna knjige Prikaz zbirke „O čemu ne govorimo“: Osećaj za kraj
09.05.2025.
Njene teme su telo, bolovi koje trpi i bolesti s kojima se bori. Junakinje – i slavne i anonimne – suočene su sa istom mukom. Fizička nemoć i telesna patnja uslovljavaju izolaciju i povlačenje u sebe,...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.