Dve pospane mačke dočekuju mušterije u knjižari „Novel Idea“. Edi, koji je više retriver nego mačka kako kaže njegov vlasnik, mota se oko nogu mušterija gurajući ih prema policama sa polovnim knjigama, namamljujući ih do mesta na kojem je sastanak na slepo.
„To vam je jedini sastanak na slepo nakon koga vas, sigurno, niko neće proganjati“, kaže Sinamon Doken.
Ali ova knjižara, koja se nalazi u centru grada Linkoln, u Nebraski, nije mesto za samce i provodadžisanje; ovi „sastanci na slepo“ stižu vam umotani u braon papir na kom su ispisani slogani ili kratke fraze koje ukazuju na sadržaj onoga što je unutra.
„Novel Idea“ već pet godina prodaje ova omiljena štiva maskirana braon papirom na kom su markerom ispisane beleške. Ovaj knjižarski trend je popularno sredstvo da se knjige pasivno reklamiraju i zainteresuju čitaoci, i veoma je popularan savet za bibliotekare na blogovima i vodičima za knjige.
Mnoge filijale Gradske biblioteke u Čikagu takođe nude ovu uslugu.
„Prvi sastanak na slepo sa knjigom sam organizovala prošle godine oko Dana zaljubljenih“, kaže bibliotekarka Šeli Hjuz. „Napravila sam tematski pristup, iz dva razloga: a) prvo, zbog Dana zaljubljenih; b) drugo, jer je kolekcija koju sam želela da izložim i ponudim sadržala ljubavne romane, što, znate ima smisla, ali stvar je u tome da ljudi nerado biraju ljubavne romane, delom jer ih je sramota zbog izgleda njihovih korica.“
Hjuz kaže da čak i kada bi se čitaocu stvarno dopala priča, naslovna strana na kojoj se polugoli muškarac razmeće svojim isklesanim trbušnjacima bi mogla da deluje odbojno. Kada knjigu pokrijete braon papirom i napišete samo naznake priče, to ljude sprečava da o knjizi sude prema koricama.
„Obično napišem jedan-dva reda koji suštinski opisuju u čemu je privlačnost knjige“, kaže Hjuz. Za Hjuz, ova vrsta pasivnog marketinga čitaocima je takođe i način da se popularizuju ljubavni romani – žanr za koji veruje da je potcenjen.
I dok ih mnogi ljudi kupuju kao poklon, ima i onih koji ovim knjigama zaista pristupaju kao sastanku.
„Imamo mušterije koje izaberu knjigu i kažu: 'Sada idem kući, uzeću ovu knjigu, napuniću sebi kadu, upaliću sveće i tako ću da provedem veče. Ako imate sastanak na slepo sa knjigom, nema onog neprijatnog momenta na kraju večeri kada se rukujete ili zagrlite ili poljubite ili vrišteći pobegnete.“
Hjuz i Doken se slažu da je veoma zabavno organizovati ove događaje, pripremati knjige i omogućavati ljudima da izađu iz svoje književne zone komfora.
„To je tehnika koju možete često primenjivati da pomognete ljudima da prošire svoje čitalačke vidike i da ih navedete da pročitaju nešto što inače ne bi“, smatra Hjuz.
„Mislim da je to odlična stvar za male knjižare sa polovnim knjigama širom žemlje“, dodaje Doken.
Sva ta tajnovitost doprinosi popularnosti knjiga. I Hjuz i Doken kažu da ima onih zagriženih čitalaca koji pokušavaju da pogode koja je knjiga, i to postaje svojevrstan kviz, način da se probije led u komunikaciji.
I knjižara „Novel Idea“ i Gradska biblioteka u Čikagu će imati akciju sastanka na slepo ovog februara. Ali ove godine Hjuz planira da proširi selekciju sa isključivo ljubavnih romana na sve romane koji sadrže romantične elemente.
„Pročulo se i svi već znaju da su prošle godine bili ljubavni romani tako da ću ovog februara morati da ih držim u neizvesnosti“, kaže Hjuz.
Nemate sastanak na Dan zaljubljenih? Prigrlite neočekivano štivo za ovaj Dan zaljubljenih – samo nemojte očekivati da će vam platiti večeru.
Foto: college.library
Autor: Ingrid Holmkist
Izvor: chicagotribune.com