Otkrijte ličnosti skrivene iza umetničkih remek-dela u fantastičnoj knjizi „
Muze“
Rut Milington, koja za cilj (koji vrsno postiže) ima razbijanje stereotipa i drugačije shvatanje muza u istoriji umetnosti. Šta nam pada na pamet kad čujemo pojam „muza“? Tipična pomisao je prelepa žena koja inspiriše umetnike i podstiče njihovo stvaralaštvo, muškarce koji su u nju ludo zaljubljeni. Upravo takvo stanovište ova knjiga pokušava da pobije.
Knjiga razmatra tridesetak remek-dela sa fokusom na modele na osnovu kojih su nastala. Čitalac će imati priliku da prouči različita umetnička dela iz različitih zemalja, kultura, etničkog porekla i polova. Autorka pre svega nudi raznoliku lepezu dela koja su obeležila istoriju umetnosti, u koju ne potpadaju isključivo belci, muškarci, tj. Zapadnjaci, što je za svaku pohvalu. Mnogo me je obradovalo što sam upoznala neke umetnike za koje do sada nisam znala, zbog čega, takođe, toplo preporučujem ovu knjigu.
Već na početku čitalac dobija definiciju muze kao „izvora umetnikove inspiracije“. Ovakvo objašnjenje dopušta široko razumevanje teme. Ne implicira da izvor mora biti osoba, niti ukazuje na rod. Tako široko poimanje termina omogućilo je Milingtonovoj da svojoj knjizi podari nepredvidljivu strukturu – knjiga je podeljena u sedam celina, od kojih svaka pokriva drugačiju temu:
Umetnik kao muza,
Sopstvo kao muza,
Porodični albumi,
Iz ljubavi prema muzi,
Muza izvođač,
Muza umetničkog pokreta i
Muza kao poruka. Svaka celina pruža primere koji ukazuju na to kako možemo razumeti koncept muze u različitim umetničkim delima.
Na primer, jedno poglavlje posvećeno je britanskoj umetnici bangladeškog porekla Nilupi Jasmin, koja je izabrala fotografiju i tekstil za svoj umetnički medij. Nilupa Jasmin je inspiraciju pronašla u tkačkoj kulturi koja je prisutna i u bengalskoj tradiciji, kao i u tradiciji Koventrija gde je pohađala univerzitet. Umetnica je tokom odrastanja posmatrala svoju baku kako koristi ručno tkanu prostirku (šital pati), koja se tka od ratana i koju bengalci koriste tokom molitve ili za spavanje. Na univerzitetu je umetnica saznala za bogatu istoriju tkanja trakama, ali i da je Koventri bio središte tekstilne proizvodnje u Engleskoj tokom 18. i 19. veka. Tako je nastao Bajin, fotografska instalacija koja predstavlja obe kulture kojima umetnica pripada.
U ovom slučaju muza nije bila osoba, već kompilacija kulturoloških uticaja kojima je umetnica izložena. Takvim tumačenjem inspiracije otvaraju se mogućnosti za potpuno novo posmatranje istorije umetnosti. Dozvoljava nam da napustimo stereotipnu dihotomiju između muškarca umetnika i žene modela. Nilupa Jasmin je istovremeno i sopstvena inspiracija i umetnik.
U knjizi ćete pronaći i čuvena umetnička dela, poput Pikasovih portreta Dore Mar, autorportreta Fride Kalo, kao i priču o Salvadoru Daliju i Gali. Nadam se samo da će jednog dana ovo izdanje dobiti propratne ilustracije u vidu reprodukcije svih tih predivnih umetnina.
Svesrdno preporučujem ovu knjigu svim ljubiteljima umetnosti koji žele da prošire svoje vidike i koji žele da posmatraju umetnost iz drugačijeg ugla.
Autor: Anijela Rajbak
Izvor: dailyartmagazine.com
Prevod: Aleksandra Branković