U utorak 1. avgusta, u Lapidarijumu Muzeja Srema u Sremskoj Mitrovici, predstavljen je roman „
Mapa oproštaja“
Siniše Soćanina. Pored autora, o romanu su govorili Jelena Janković, direktorka Pozorišta „Dobrica Milutinović“ i glumica, prof. dr Slađana Milenković, kao i književni kritičar i glumac Vladimir Balašćak. Razgovorom o knjizi ujedno je otvoren Festival Pozorišta „Dobrica Milutinović“ pod nazivom „Tragovi 2023“.
Nakon uvoda o samom festivalu, Jelena Janković je govorila o autoru. Naglasila je da je rođen i odrastao u Sremskoj Mitrovici, ali i da je potekao iz Pozorišta „Dobrica Milutinović“, u čijoj istoriji je „ostavio lep trag“.
Slađana Milenković dovela je ovu knjigu u vezu sa romanima Slobodana Vladušića, Markesa, Sabata i Kormaka Makartija, ocenivši da Soćaninovo delo i žanrovski fluktuira, što ga čini privlačnim za čitanje.
„Roman je pun neočekivanih obrta, uz primese magijskog realizma, pisac prikazuje oneobičenu realnost. Hronotop grada određuje umetničko jedinstvo dela i čitav njegov odnos prema stvarnosti, dat je kao alegorijsko mesto gde se odvija fiktivna istorija. Sva književnost nastaje između Erosa i Tanatosa, u Soćaninovom Mitrogradu vlada Tanatos, obesmišljavajući egzistenciju, dovodeći do usamljenosti, ali na kraju pobeđuje ljudskost, što roman čini dobrom pričom o čovečnosti“, naglasila je Milenkovićeva.
Na pitanje da li je Mitrograd u stvari Sremska Mitrovica, autor je odgovorio da i jeste i nije – da mu je rodni grad poslužio kao model svojim toponimima i geografijom, ali da su likovi, radnja i istorija Mitrograda potpuno izmišljeni. Soćanin je objasnio da je njegova ideja bila da fiktivnim, pa čak i fantastičnim elementima, dopre do ljudskih istina koje su dublje i važnije od podataka o tome „šta se desilo“, jer se činjenice mogu relativizovati, a svakog događaja se neko može drukčije sećati.
Odlomke iz romana je čitao Vladimir Balašćak.
„Mapa oproštaja“ je urnebesna, a delom i potresna priča o Dimitriju, mladiću koji se vraća sa studija u rodni Mitrograd, ponosan na sebe i s velikim planovima za budućnost. Kosta, prijatelj i vajar, upozorava ga da je grad posednut i da se svuda pojavljuju duhovi, a najviše u njegovoj radionici, gde za lokalne vlasti pravi biste niza gradonačelnika iz istorije grada. Dimitrijev otac, slučajnim padom s krova, ubija komšiju s kojim je u zavadi, a sâm ostaje nepovređen, nakon čega se tokom dana pravi mrtav, a noću popravlja stvari po kući. Istovremeno, tajanstvena devojka ucenom uvlači Dimitrija u seanse prizivanja mitrogradskih aveti…