Ako ste knjiški moljac, sigurno znate šta je tuga ‒ ona vrsta nevidljivog tereta koji nas potpuno prekrije i koji nosimo kroz život – neki svakog dana, a neki s vremena na vreme.
Tuga je osećanje sa kojim svaka osoba može da se poistoveti. Ipak, intenzitet i trajanje mogu dramatično da se razlikuju. Tuga nije emocija koju prepoznajemo kao nešto što može imati pozitivne efekte, ali prema poslednjim naučnim istraživanjima, tuga može imati pozitivne efekte kad je reč o čitanju.
Prema jednoj naučnoj studiji, koju iznosi časopis „The Hechinger Report“, pronađena je veza između tuge i analize, odnosno čitaoci koji osećaju tugu bolji su u kritičkom razmišljanju i analiziranju ideje koje nisu eksplicitno date na papiru.
Čini se kao dobra stvar, zar ne? Kako prenosi „The Hechinger Report“, grupa istraživača je izvela eksperiment u kom su nasumice izabrali 160 odraslih osoba kojima su puštali jedan od dva video klipa. Polovina učesnika je gledala emocionalnu scenu iz sportske drame „The Champ“ (1979), a druga polovina je gledala scene iz komične serije „Whose Line Is It Anyway?“
Nakon što su pogledali klipove, svi učesnici su pročitali tekst o preživljavanju belih medveda na Arktiku, a zatim su odgovarali na pitanja o tekstu. Učesnici koji su bili „tužni“ posle gledanja scena iz filma „The Champ“ su navodno mnogo bolje odgovorili na pitanja. Na primer, mnogo su bolje zaključivali o stvarima koje nisu bile eksplicitno napisane u tekstu, u poređenju sa učesnicima koji su gledali komediju.
Da bi potvrdili ispravnost rezultata, grupa istraživača je izvela još jedan eksperiment na još većoj grupi ispitanika. Ponovo su rezultati pokazali da su tužni učesnici imali bolji učinak kad je reč o analizi i zaključivanju.
„Zaključili smo da učenje sa razumevanjem bolje ide uz tugu“, kaže Kejtlin Mils, jedna od autora studije objavljene u oktobru 2017.
„Zaključak ne treba da bude: 'Hajde da izazovemo tugu!'“, upozorava Mils. „Osnovna impikacija ovog istraživanja je to da ono što učenici doživljavaju utiče na njihovo učenje.“
Ova sprega između emocija i ponašanja (u ovom slučaju učenja), pruža neku vrstu utehe onima kojima je tuga veoma poznata.
Izvor: bookstr.com