Laguna - Bukmarker - Polemika: Možemo li da prodajemo „polovne“ elektronske knjige? - Knjige o kojima se priča
Radno vreme tokom praznika »
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Polemika: Možemo li da prodajemo „polovne“ elektronske knjige?

Elektronske knjige… pojavile su se relativno skoro, ali danas igraju veoma važnu ulogu u našim životima jer nam omogućavaju jeftiniju opciju da uživamo u sadržaju koji zauzima manje mesta i mnogo je lakši. Kada kupite elektronsku knjigu, čitate je na svom uređaju i nakon što završite, vaša knjiga ostaje u memorijskom prostoru neiskorišćena. Šta možete da uradite tim povodom? Prvo što pada na pamet je da je prodate nekom drugom. Kada kupite elektronsku knjigu, vi u stvari kupujete licencu na nju, a ne samu knjigu. Zakon o autorskim pravim vezan za licence može da zavara: neki uslovi mogu da budu poprilično striktni dok neki zavise od samog autora licence.



Ako kupite štampanu knjigu onlajn, možete je jednostavno prodati – na netu, na aukciji, prijatelju ili komšiji, a možete je čak i donirati lokalnoj biblioteci. To je zato što ste kupili prava na konkretan primerak knjige i samim tim postali njen vlasnik. Kod elektronskih knjiga, izdavač je taj koji kontroliše vaš primerak. Prema licenci, čitalac nema pravo da ponovo proda elektronsku knjigu. Izdavač čak ima mogućnost da ukloni knjigu sa vašeg uređaja.

Vesti sa Amazona

Ovu tradiciju sada možemo da preispitamo zahvaljujući Amazonu koji ima patent za „elektronsko tržište korišćenih digitalnih objekata“. Ovo je najinovativnija kompanija na svetu i ni ovog puta nas nisu razočarali. Kada je softversko tržište korišćenih proizvoda postalo legalno, Amazon je odmah iskoristio priliku zajedno sa Eplom koji je zatražio sličan patent za AjTjuns. Ideja ovog novog plana je da se omogući čitaocima da prodaju svoj primerak elektronske knjige za kredit na svom nalogu ili za novac. Pravilo ovog patenta je da izdavači i autori odlučuju da li dozvoljavaju ponovnu prodaju njihove elektronske knjige. Takođe, moguće je i pozajmljivanje elektronskih knjiga među korisnicima Kindla. U slučaju da onaj koji je pozajmio želi da proda knjigu, deo profita deliće sa originalnim vlasnikom.

Zanimljivo je da je Amazon dugo skrivao informacije vezane za ovaj patent i nije previše iznosio u javnost. Razlog je verovatno to što je zakon o autorskim pravima u pogledu digitalnih proizvoda veoma dvosmislen i to nimalo ne olakšava stvari kako izdavačima tako samim vlasnicima elektronskih knjiga. U ovom trenutku ne postoji jasna razlika između kupovine i licenciranja tako da se javlja potreba za striktnijom regulacijom koja će sve jasno definisati. Za to će verovatno biti potrebno neko vreme.

Ekonomski faktori

Postoji još jedan problem koji je vezan za ekonomske faktore: na tradicionalnom tržištu, cena polovne knjige se smanjuje zbog stanja same knjige. Kod elektronskih knjiga, stanje je potpuno isto kao i kada je prvi korisnik kupio. Digitalne knjige su uvek u savršenom stanju. Pa zašto bi onda neko kupio novu elektronsku knjigu kada za duplo manju cenu može da kupi polovnu koja je u identičnom stanju kao nova? To bi dovelo do smanjenja cene novijih elektronskih knjiga kako bi mogle da se takmiče sa „polovnim“: na kraju bi to prouzrokovalo pad cena elektronskih knjiga na svega nekoliko centi. To je dobro za čitaoce, ali apsolutno užasno za autore i izdavače. Oni neće pristati na takvu opciju i povući će sva svoja dela sa tržišta elektronskih knjiga čime će ga potpuno isprazniti i, zapravo, učiniti ga nepostojećim.

Digitalna autorska prava

Nakon svega izrečenog, jasno je da je potrebno vremena da se celokupna situacija razvije. U sličnom obliku poslovanja – ponovnoj prodaji muzike – već postoje sporovi u vezi sa digitalnim autorskim pravima. Na primer, onlajn platforma ReDigi, specijalizovana za legalnu prodaju digitalnih primeraka, dobila je sudsku zabranu da nastavi sa radom jer su velike kompanije, poput Virdžin rekordsa, smatrale da im ugrožava posao. Jasno je da prodaja „polovnog“ digitalnog sadržaja ima mnogo neistraženog potencijala, ali i zahteva za stvaranje novog, jasnog ekosistema digitalnih autorskih prava kao i koordinaciju između proizvođača i korisnika kako bi se stvorilo zdravo tržište korišćenih elektronskih materijala.

Izvor: booksrun.com
Prevod: Dragan Matković


Podelite na društvenim mrežama:

radno vreme knjižara delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika laguna knjige Radno vreme knjižara Delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika
22.04.2025.
Obaveštavamo vas da su 18. i 21. april neradni dani, a da će se obrada i slanje porudžbina vršiti počevši od 21. aprila. Porudžbine napravljene u periodu od 18. do 20. aprila biće obrađivane i ...
više
povodom svetskog dana knjige sjajna akcija u knjižarama popusti i knjiga na poklon laguna knjige Povodom Svetskog dana knjige sjajna akcija u knjižarama: Popusti i knjiga na poklon
22.04.2025.
Laguna i Delfi knjižare organizuju akciju povodom Svetskog dana knjige koji se u celom svetu obeležava 23. aprila. Za sve ljubitelje pisane reči od 21. do 27. aprila 2025. godine važiće količin...
više
čitam čisto za svoju dušu prolećna akcija uz lagunu i henkel laguna knjige Čitam čisto za svoju dušu: prolećna akcija uz Lagunu i Henkel
22.04.2025.
Kupite dve ili više knjiga iz kategorije popularna psihologija i dobijate poklon-paket Henkel proizvoda za prolećno čišćenje doma! Akcija važi u svim Delfi knjižarama od 16. aprila do 15. maja ...
više
neraskidive veze i emocije između dve daleke zemlje i dva naroda promovisana knjiga dobre duše sudana viktora lazića laguna knjige Neraskidive veze i emocije između dve daleke zemlje i dva naroda: promovisana knjiga „Dobre duše Sudana“ Viktora Lazića
22.04.2025.
Promocija knjige „Dobre duše Sudana“ Viktora Lazića održana je u četvrtak 17. aprila u kafeteriji Bukmarker u knjižari Delfi SKC koja je bila popunjena do poslednjeg mesta. O knjizi su, pored a...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.