Rejčel Kapelke-Dejl bavi se različitim temama u romanu „
Balerine“, nepokolebljivom, otvoreno feminističkom uvidu u svet profesionalnog baleta – počevši od abortusa pa sve do seksualnog zlostavljanja.
Delfina, ćerka poznate balerine, najveći deo života provela je intenzivno se školujući za balerinu u čuvenom Baletu Pariske opere. Delfina i njene prijateljice Lindsi i Margo priželjkivale su da postanu zvezde – sve dok Delfina iznenada nije otišla iz Francuske u Rusiju i odustala od nastupa kako bi se bavila koreografijom.
Delfina sada ima 36 godina i vraća se u Pariz da bi postavila balet za koji je radila koreografiju, u kome je Lindsi glavna zvezda. Delfina oseća da su ona i Margo na neki način nanele nepravdu Lindsi, a flešbekovi na njihove tinejdžerske dane otkrivaju da su ove tri mlade žene bile dovođene skoro do same tačke pucanja zbog savršenstva koje su zahtevali njihovih učitelji, kolege i, u Delfininom slučaju, njena majka.
Autorka, koja je i sama studirala balet, čitaocima pruža redak uvid u zahtevan i veoma isrcpljujući svet kojim, uprkos tome što se njime najviše bave žene, i dalje dominiraju muškarci. Nastavnici, koreografi i plesači imaju veću moć u odnosu na njihove koleginice, dok je rodno zasnovano nasilje sastavni deo kulture. Balet je prikazan kao institucija koja ima tendenciju da izneveri žene koje navodno veliča. Kada Delfinu jedan kolega plesač izneveri na izuzetno užasan način, institucija će ga odmah zaštiti.
Patrijarhalna struktura institucije baleta veliča mladost i lepotu, što će imati potpuno nov uticaj na Delfinu, Lindsi i Margo kada zađu u tridesete godine. Lindsi se bliži trenutku kada će morati da se povuče sa scene kako bi napravila mesto za tinejdžere koji na nju tek treba da stupe. Roman sjajno dočarava kako tela ovih žena posustaju usled godina posvećenih zahtevnom treningu, tako da sam pritisak da izgledaju mršavo, blistavo i mladalački deluje ironično i još okrutnije.
Uprkos svemu, „Balerine“ nisu sumoran roman. Delfina, Lindsi i Margo polako se suprotstavljaju sistemu koji ih je ugnjetavao, mireći se sa svojom prošlošću i upuštajući se u svet u kome imaju slobodu da same upravljaju svojim telima i karijerama. Rejčel Kapelke-Dejl nam je spisateljskim umećem podarila osnažujući i zadovoljavajući završetak romana, koji nije nimalo naivno optimističan.
Autor: Eliza Dišer
Izvor: bookpage.com
Prevod: Kristijan Vekonj