Prvenac Ernesta Klajna, „Prvi igrač na potezu“ je knjiga puna referenci na video igre, virtuelnu realnost, pop kulturu osamdesetih, štreberske heroje poput Gerija Gajgaksa, i druge kultne stvari smešnih imena poput Froboza i Raka-Tua. No, roman je dovoljno dobar da se dopadne i ljudima koji vole knjige bez slika.
Ernest Klajn je u romanu „Prvi igrač na potezu“ uspeo da spoji naizgled nespojivo, svoje omiljene igračke i igre iz detinjstva je spakovao u pristupačnu i čitku narativnu formu. Radnja se odvija 2044. godine, u vreme u kome je većina obožavaoca Duran Duran benda uveliko mrtva, a oni koji izučavaju kulturu osamdesetih su mahom fanatični klinci željni bogatstva. Uvrnuti bilioner Džejms Halidej je ostavio čudan testament. Prvi ko uspe da odgonente niz zagonetki koje se odnose na osamdesete, a odgovori su skriveni u filmu Anorakova pozivnica, naslediće njegovo bogatstvo.
Halidej je bio dizajner video igara. Stvorio je Oazu MMO (masive multiplayer online) igru koja je vremenom evoluirala u globalnu mrežu virtuelne stvarnosti koju većina čovečanstva koristi svakodnevno. Oaza je postala izuzetno popularna zato što je stvarnost na resursima osiromašnoj Zemlji postala izuzetno mračna. Likovi u „Prvi igrač na potezu“ provode svoje vreme krijući se iza avatara, začarani u svet RPG-a (role playing game). Žive povučeno i ne poznaju se međusobno u stvarnosti. Art3mis, zgodna blogerka i ratnica koja postaje heroina romana, mogla bi u stvari da bude debeo lik srednjih godina po imenu Čak.
Priču pratimo iz ugla Vejda Votsa. Njegov život je dosadan. Živi u bloku naslaganih prikolica, i da bi pobegao iz stvarnosti često beži u napušten kombi u kom usvaja svoj online alter ego. Ide u školu jer mora; u suprotnom će mu konzola i VR set biti oduzeti. Međutim, avatar u njegovoj školi često leži preko stola, usnuo. Umesto da prati nastavu, on je zauzet istražujući svet Oaze, kao Parsifal.
Vejd je opsednut Anarokovom pozivnicom jer mu se čini da nešto tu ne štima, nešto tu mu smrdi. Niko zaista ne zna šta se desilo Halideju.
U Anarokovoj pozivnici Halidej pominje svoju omiljenu igru za Atari, „Avantura“ , i uskršnje jaje (uskršnja jaja „easter egg“ u video igrama su skriveni detalji, reference koje igrači mogu da traže ukoliko žele) koju je njen tvorac, Varen Robinet, ubacio ubacio u igru. Vejd je rešen da pronađe sva Halidejeva jaja, osvoji nagradu, i možda sazna šta se desilo Halideju.
Tokom svoje avanture u Oazi, Vejdu se pridružuju Art3mis, i još tri druga avatara. Oni postaju poznati kao Visoka petorka, kada počnu da napreduju na kosmičkoj listi. Klajn opisuje njihov napredak klanjajući se pred kulturuluškim sudarom koji nastaje kada Vejd, skroman školarac, dostigne Grobnicu horora da bi se sukobio sa Aserarkom, demi-lich-om iz Dungeoun & Dragons društvene igre.
Biće zanimljivo videti šta je Spilberg uradio sa ovom pričom.
Izvor: nytimes.com