„
Slatka osveta d.o.o.“ je roman izvorno objavljen 2021, u okviru pentalogije švedskog pisca
Junasa Junasona (1961), dvanaest godina posle dela što ju je začelo – „
Stogodišnjak koji je iskočio kroz prozor i nestao“. Dotično štivo –
o kom smo pisali takođe na sajtu Lagune – važi za prevratničko. Naime, kako i njegov naslov sugeriše, ono obrađuje ekstravagantne likove i situacije i, izvan toga, duboka egzistencijalna pitanja i kritikuje društvo uz ogromne doze humora. Kroz tako jedinstvenu formulu Junason je uspeo da zainteresuje i neverovatan broj čitalaca i prevodioce sa svih strana (knjigu je, širom sveta, kupilo petnaestak miliona ljudi), ali i takozvanu stručnu javnost (autor je za prvenac dobio četiri prestižne švedske, danske, nemačke i francuske nagrade).
Neki ciklusi knjiga baziraju se na istovetnom junaku, dok su drugi objedinjeni zajedničkim stilskim i poetičkim crtama. Junasonovo petoknjižje spada u potonju sortu objedinjavanja narativa, koja ima tu prednost da se svako uvršteno štivo može čitati kao sasvim zasebna prozna celina. U stilske i poetičke sličnosti romana „Stogodišnjak koji je iskočio kroz prozor i nestao“ i „Slatka osveta d.o.o.“ spadaju pitoresknost, imaginativnost i filozofski naboj, kao i kontrasti poput spoja servantesovskog humora i skandinavske racionalnosti, ili ekstravagantnosti likova i situacija i ozbiljnosti i značaja društvenih tema podvrgnutih kritičkom motrenju. Takođe, u oba slučaja zbog čvrste dramaturgije roman može da prati – kao zabavnu priču – i žurni čitalac, dok je mamac za onog koncentrisanijeg u finim nijansama tretiranih socijalnih pitanja, vrlo aktuelnih u naše surovo vreme. A ako su to bile sličnosti „Stogodišnjaka“ i „Slatke osvete“, između dva štiva postoje i krupne razlike.
Ukoliko je prvenac naizgled, a u skladu s naslovom, maštovitiji u izboru najnezamislivijeg mogućeg glavnog junaka, roman s kraja petoknjižja bira osetljiviju i dublju temu, takođe opisanu naslovom. Dočim je knjiga koja je otvorila pentalogiju tretirala pitanja poput starosti i njenog istinskog smisla, rizika u svakidašnjici, tj. dilema u izboru većinskih pravila igre ili metaforičnog iskakanja kroz prozor, tek prevedeno štivo iz 2021. hvata se ukoštac s arhetipskim pojmom osvete. Kao pisac u duhu vremena, Junason uspeva ono što na prvi pogled izgleda nemoguće: da na sasvim nov način pristupi pojmu koji je već neizbrojno puta tretiran, od Starog zaveta, preko vesterna do latinoameričkog magijskog realizma. Kako bi uneo krupno osveženje u svoj nezahvalni zadatak, švedski autor je osmislio krajnje maštovitu postavku kojom spaja arhetipski naboj i uronjenost u savremeno poslovanje. Naime, mladi skorojević i rasista Viktor Alderhejm, beskrupulozni glavni junak, u pokušaju da dospe do vrha krem-društva krupno je oštetio dve osobe: bivšu suprugu Dženi, kojoj je oteo prvoklasnu umetničku galeriju, i sina Kevina, kog je dobio vanbračno, u spoju sa tamnoputom eskort-damom, i ostavio ga u kenijskoj savani da umre. Ne bi li se osvetili, dvoje junaka se udružuju i upoznaju Huga, preduzetnika koji je osnovao firmu nazvanu isto kao i ovaj roman, a koja omogućuje, na primer, da klijent eliminiše suseda posredstvom pasa. Time autor ne ispoljava samo maštovitost i duhovitost nego i društvenu kritiku, budući da danas kada se zarađuje na sve (ne)zamislive načine, zaista postoji jedna takva firma u Nemačkoj. Drugim rečima, Junason i ovde koristi humor kako bi okolišno, ali i bespoštedno, ukazao na ozbiljne teme, počev od arhetipske osvete preko trenutno sveprisutnih pojmova rasizma, umetničkih i poslovnih sloboda i površnosti funkcionisanja tržišta umetnina ili spremnosti da se na oltar snobizma prinesu ljudski životi. Sveuzev, više nego dostojna kruna jednog kapitalno započetog petoknjižja.
Autor: Domagoj Petrović