Tog 14. novembra 1926. godine, u 21.45, na beogradsku železničku stanicu stigao je voz iz Zagreba, što je izazvalo veliki metež.
„Pošto je navala sveta na peronu bila velika, te je odmah žandarmerija otpočela odbijati publiku da napravi špalir“, piše list
Vreme dan kasnije. Međutim, kako navode, žandarmi nisu bili baš uspešni. Na prvi pisak voza tokom ulaska u stanicu masa se „svom brzinom bacila u pokret, jureći za salonskim kolima“, navode.
Zbog čega? Ko je tako važan bio u tim salonskim kolima? Neki princ? Ili kralj?
Reč je o indijskom pesniku
Rabindranatu Tagoreu, prvom dobitniku Nobelove nagrade za književnost sa istoka, rođenom 7. maja 1861. godine.
„Velikog indijskog pesnika sačekao je na staničnom peronu i oduševljeno pozdravio veliki broj Beograđana“,
opisuje novinar Politike.
Tagore je ponovo došao u Beograd – njegova bista postavljena je u Parku prijateljstva na Ušću. To nije izazvalo tako burnu reakciju ljudi – i omanji incident – kao te 1926. godine, ali popularnost Tagorea u svetu i dalje ne jenjava.
Zbog čega?
Dolazak
„Živeo Tagora“, odjekivalo je železničkom stanicom kada je pesnik izašao pred „masu beogradskog sveta“, piše Vreme.
Politika navodi da je Tagore na sebi imao „dugu mantiju, a preko nje neku vrstu dugačkog kaftana od smeđeg sukna“. „Na glavi je nosio šubaru čudnog oblika“, zbunjen je bio novinar Politike, ali ne i njegov kolega iz Vremena koji objašnjava da je to „astraganska crna šubara“.
„Tagorea stupa vrlo svečano i dostojanstveno, kao da se oko njega odigrava kakva velika i značajna misterija“, opisuje ga Vreme i dodaje: „To je visok starac, malo pogrbljen, velikoga kukastoga nosa, sa naočarima… Umor se oseća na njegovom suvom, mrkome licu.“
Pesnik se na stanici kratko obratio ljudima, dobio buket cveća i zahvalio na toplom dočeku. Ubrzo je ušao u automobil koji se takođe teško probio kroz masu na putu do hotela
Palas. Tagore je u Beogradu održao dva predavanja na kojima se „skupio ceo grad“, imao je ručak sa „Pen klubom“ u
Srpskom kralju, a dobio je na poklon i kosovsku nošnju. Dobio je čak i karikaturu u Politici sa čuvenim Nikolom Pašićem, dugogodišnjim premijerom. Ali prvo je razgovarao sa novinarima.
„U malom salonu svog skromnog stana na četvrtom spratu hotela
Palas sedeo je zavaljen u fotelji veliki pesnik Istoka“,
piše Politika od 16. novembra. „Tiho, kao da nikoga ne uznemiri, odgovarao je na pitanja“, dodaju. O čemu? O pesnicima, muzici jezika, literaturi Zapada i religiji Istoka, kao i o impresijama koje je stekao o Jugoslaviji.
„Vi ste ovde sasvim drugi ljudi nego na Zapadu – njihova civilizacija je stara, izrađena, mehanička, sve je kod njih ukalupljeno“, naveo je Tagore. „A vi? Vi ste na Balkanu više primitivni, mladi, bujni, u toku razvijanja…. Još se formirate. Na sreću, niste dostigli vrhunac vaše civilizacije i kao takvi spontani ste, ekspresivni, stvaraoci.“ Kako je naveo, narod Jugoslavije je „kao kristal“. „Kroz vašu dušu, dar mladosti, mogu da gledam novu kulturu u toku stvaranja“, rekao je. Dodao je da mu se sviđa što ovde „nije sve uravnoteženo. To je znak zlatne mladosti koja osigurava u budućnosti zrelu, solidnu starost sa jakom, novom kulturom i civilizacijom koja može i premašiti zapadnu“, kaže.
Zašto su Tagore i njegova poezija značajni?
Zato što njegova poezija izražava ceo spektar ljudskih iskustava, kaže Dušan Pajin sa Umetničkog univerziteta u Beogradu. „To su duhovna iskustva, poput životnih mudrosti i verskih zanosa, pa emocionalna iskustva, kao i vrhunske radosti i najdublja očajanja“, kaže. Pajin dodaje da je jedan od razloga Tagoreove popularnosti i to što njegovu poeziju razumeju svi, „bez obzira na godine ili kulturu kojoj pripadaju“.
Tako je Tagore, 1913. godine, za zbirku „Pevačeve žrtve“ dobio Nobelovu nagradu za književnost.
Pre njega je od neevropljana to uspelo samo Teodoru Ruzveltu, bivšem američkom predsedniku, koji je nekoliko godina ranije dobio Nobela za mir.
Mnogi će u bisere čitave istorije poezije, pre svega, svrstati njegovo najpoznatije delo „
Gradinar“.
Čeznem da ti kažem najdublje reči koje ti imam reći; ali se ne usuđujem, strahujući da bi mi se mogla nasmejati.
Tim stihovima počinje čuveni „Gradinar 41“, jedna od najpopularnijih ljubavnih pesama u istoriji.
Ipak, Tagore nije bio samo pesnik. Autor je i 24 drame, osam romana (najpoznatiji je „Brodolom“) velikog broja eseja i putopisa, bavio se slikanjem i komponovanjem.
Njegove dve pesme kasnije su postale himne Indije i Bangladeša.
Predavanje i incident
„Skandal na predavanju Rabindranata Tagora“,
glasio je naslov u Vremenu 17. novembra 1926. godine. Kako navode, predavanje Tagorea na Univerzitetu bio je „krupan beogradski događaj“. „Sala je bila prepuna, naknadno su unete nove stolice, ljudi su se gušili“, pišu. „Oni koji nisu mogli da nađu mesta okupili su se pred Univerzitetom, makar da vide velikoga pesnika i klicali su mu“, dodaju.
Politika tog dana žestoko kritikuje to što su za predavanje Tagorea prodavane karte, ali ističu da je i pored toga sala bila suviše mala da primi sve posetioce. Predavanje je počelo u pola devet, a na samom početku – incident.
„Kada se Tagore pojavio u sali i stupio na tribinu, pozdravljen burnim klicanjem, sa prepune galerije čulo se nekoliko zvižduka i uzvika: ‘Dole Tagorea! Živeo Gandi’“, piše Politika. „Ova je demonstracija jako uzrujala gosta koji nije mogao da shvati u čemu je stvar“, dodaje Vreme. Istovremeno su sa galerije poleteli leci na kojima je bilo otvoreno pismo upućeno Tagoreu.
„U njemu se pesnik napada kao protivnik Gandijev i reklamer savremene civilizacije“, piše Politika. Vreme prenosi da je Tagore u pismu nazivan najpogrdnijim imenima i da mu je saopšteno da je srpsko gostoljublje laž. Pismo su potpisali Ljubomir Micić i Branko Ve Poljanski, pripadnici avangardnog umetničkog pokreta oko časopisa Zenit.
Tagoreov život
Rođen je 7. maja 1861. godine. Bio je najmlađi sin – trinaesto dete hinduističkog filozofa i mistika, ali su ga zbog smrti majke i očevih stalnih putovanja uglavnom odgajile sluge. Prvu pesmu objavio je već sa osam godina. Školovan je kod kuće, a sa 17 godina, na očevo insistiranje, odlazi u Englesku da bi studirao prava. Međutim, brzo se vratio u Indiju i opredelio za književnost. Tagore se 1883. venčao sa tada desetogodišnjom Mrinalini Devi, sa kojom je imao petoro dece, od kojih je dvoje preminulo već u detinjstvu.
Nobelovu nagradu za književnost dobija 1913, a dve godine kasnije britanska vlada ga proglašava za viteza. Međutim, Tagore se te titule odrekao posle masakra u Amritsaru u aprilu 1919. godine. Britanski vojnici su tada pucali su na nenaoružane indijske civile, ubijeno je najmanje 379, a ranjeno više od 1.200 ljudi.
Tagore je bio protiv imperijalizma i ubrzo je počeo da zagovara nezavisnost od Britanije, ali je bio i protiv nacionalizma. „Pripadao je neformalnoj grupi kosmopolita-intelektualaca koji su između 1913. i 1935. hteli da doprinesu stvaranju jednog intelektualnog saveza koji bi pomogao ukidanju ratova i kolonijalizma“, navodi Pajin. Žestoko se protivio nacionalističkim oblicima borbe za nezavisnost, smatrajući da je britanska administracija „politički simptom bolesti indijskog društva“. To se mnogima nije svidelo i to toliko da su u San Francisku 1916. pokušali da ga ubiju.
Da li je zaista bio protiv Gandija – jednog od osnivača indijske države, čuvenog po zagovaranju nenasilnog protesta kao vida borbe – kao što su smatrali zenitisti? „Njih dvojicu je Indija decenijama smatrala za dvojicu vođa“, kaže Aleksandar Đusić, prevodilac. „Pažljivo se pratilo koji su njihovi stavovi, a uzburkana su vremena bila, pripreme za oslobađanje Indije od britanske vladavine“, dodaje. Kako navodi, Tagore i Gandi su se dosta viđali, u nekim stvarima se slagali, u nekim ne. „Svakako nije bilo zle krvi među njima, oslovljavali su se veoma uvaženim rečima“, kaže Đusić. Indija je 1947. godine stekla nezavisnost od Britanije, što Tagore nije dočekao – umro je 1941. Godine. Gandi je ubijen u atentatu 1948.
Tako je govorio Tagore
Incident na početku predavanja ipak nije upropastio sve. Novinari Politike i Vremena bili su oduševljeni, nazivajući Tagorea velikim govornikom. „On govori nežno, toplo, s osećajem, a teškoće engleskog jezika savlađuje lakim gestovima ruku, mimikom bronzanog, ali toplog i blagog lica i sugestivnim sjajem krupnih očiju“,
poetičan je novinar Politike. Kako navodi, najlepši deo večeri bilo je pesnikovo recitovanje njegovih pesama na bengalskom jeziku. „To u stvari nije bilo recitovanje, već muzika. Reči su se gubile u melodiji tonova koji su izlivali čista pesnikova osećanja“, piše. „I taj bengalski jezik svim slušaocima koji su ga prvi put čuli u životu izgledao je blizak, poznat i razumljiv“, dodaje.
Tokom boravka u Beogradu indijski pesnik je dao i nekoliko intervjua. Jedan je, pod naslovom
„Pesnikova misija u svetu“, dao za Vreme i to Stanislavu Vinaveru, kolegi pesniku. U tom razgovoru Tagore kaže da „pesnik nema političke misije, niti određenog zadatka“, već da treba da stvara lepe pesme i „nalazi lepe oblike za naše misli“.
Odlazak i putovanja
Posle dva dana beogradskih avantura Tagore vozom odlazi za Sofiju. Otkud on uopšte u Beogradu?
Tako što je između 1878. i 1932. obišao više od 30 zemalja, na čak pet kontinenata. Na primer, od maja 1916. do aprila 1917. predavanja je održao u Japanu i Americi, a nešto kasnije odlazi u Meksiko, pa Buenos Ajres i Italiju. U Italiji se sastao sa Musolinijem, tadašnjim liderom zemlje, koji će nešto kasnije zemlju uvesti u Drugi svetski rat. Bio je i u Mađarskoj, Danskoj, Švajcarskoj, Nemačkoj, Sovjetskom Savezu, a tokom putovanja sastao se sa mnogim poznatim ličnostima. Među njima su fizičar Albert Ajnštajn, pisci Tomas Man i
H. Dž. Vels, kao i pesnik Džordž Bernard Šo.
Izvorni tekst u celosti možete pročitati
ovde.
Autor: Slobodan Maričić
Izvor: bbc.com/serbian
Foto:
Wikimedia Commons