Laguna - Bukmarker - Knjige pokazuju da postajemo narcisoidno društvo - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Knjige pokazuju da postajemo narcisoidno društvo

Vidi Dika. Vidi Dika kako se gleda u ogledalu. Vidi Dika kako se divi svom odrazu.



Istraživači koji su proučavali knjige objavljene u poslednjih pedeset godina, otkrili su sve češću upotrebu reči i fraza koje reflektuju trend samozaljubljenosti i samozadovljstva.

„Jezik u američkim knjigama se u decenijama nakon šezdesetih sve više fokusira na unikatnost i ja,“ napisala je Džin Tveng psiholog sa državnog Univerzititeta u San Dijegu, vođa tima istraživača. „Verujemo da ovi podaci ukazuju da je američka kultura postala fokusirana na individualistički interes.“

Njihovi rezultati se poklapaju sa istraživanjem iz 2011. godine po kome su tekstovi najpopularnijih pop pesama postali daleko narcisoidniji od 1980. godine. Nova studija obuhvata duži vremenski period – od 1960. do 2008. godine – zahvaljujući tome raspolaže sa većom bazom podataka.

Koristeći Google Books Ngram pretraživač, najveću bazu podataka digitalizovanih knjiga, Tveng i njene kolege su pregledali sadržaj od 766.513 knjiga, tražeći specifične reči i fraze koje odražavaju inidividualistički ili društveni stav. (Iako je korišćenje ovakvo korišćenje podataka malo kontraverzno, Tveng brani svoj rad navodeći da knjige održavaju opšte društvene pretpostavke, i pomažu „pri oblikovanju individualističkih ideja kulturnih normi.“)

Pretražujući različite onlajn usluge, aplikacija MTurk je sastavila listu uobičajenih reči i fraza koje izražavaju zajedništvo ili individualizam. Na osnovu zadatih parametara, istraživači su vršili pretragu individualističkih reči i fraza kao što su „nezavisnost“, „ja sam poseban“, „ja uvek dobijem ono što želim“ i reči i fraza koje oslikavaju zajedništvo kao što su „timski rad“, „udružiti se“, i „zajedničko dobro.“

Kako je jezik evoulirao upotreba ovih reči i fraza je porasla tokom vremena, ali istraživači su otkrili da je upotreba individualističkih reči mnogo više porasla od 1960. do 2008.

Zanimljivo je da je od dvadeset individualističkih reči koje su istraživači koristili u svojoj pretrazi, najviše je skočila upotreba reči „identitet,“ „personalizovan,“ „ja“, „ističu“ i „jedinstven.“

Ako sve ovo zvuči depresivno, vredi napomenuti da Tveng i njene kolege savetuju oprez pri donošenju zaključaka. Postoji mnogo načina da se otkriju ovakvi trendovi, i ovo je samo jedan od njih.

Čak naglašavaju da su se reči i fraze koje predstavljaju zajedništvo bile uobičajenije od individualističkih. Stoga, možda naša kultura ipak nije postala potpuno narcisoidna – još.

Autor: Tom Džejkobs
Izvor: psmag.com
Prevod: Aleksandar Mandić


Podelite na društvenim mrežama:

nedelja knjiga jua nesbea kupovinom novog romana minesota ostvarujete 30 popusta na odabrane naslove laguna knjige Nedelja knjiga Jua Nesbea: kupovinom novog romana „Minesota“ ostvarujete 30% popusta na odabrane naslove
15.05.2025.
Kupovinom novog romana Jua Nesbea „Minesota“ od 15. do 21. maja ostvarujete 30% popusta na njegove odabrane naslove u izdanju Lagune i na engleskom jeziku, u svim Delfi knjižarama i na sajtovima delfi...
više
najbolje od skandinavskog noara ju nesbe i malin sten u beogradu  laguna knjige Najbolje od skandinavskog noara: Ju Nesbe i Malin Sten u Beogradu!
15.05.2025.
Ekskluzivni gosti prvog Beogradskog trilerfesta, koji će se održati u Domu omladine od 16. do 18. maja 2025, biće ugledni autori Ju Nesbe i Malin Sten, verovatno najbolji predstavnici u svetu poznatog...
više
laguna na prvom trilerfestu druženje sa brojnim piscima  laguna knjige Laguna na prvom TrilerFestu! Druženje sa brojnim piscima!
15.05.2025.
Uzbuđenje polako raste, kako se približava održavanje prvog Beogradskog trilerfesta! Od 16. do 18. maja 2025. u Domu omladine okupiće se najbolji pisci i stvaraoci u žanru trilera, ne samo iz S...
više
počinje omiljena akcija ljubitelja knjiga 3 za 999 od 5 do 31 maja 2025  laguna knjige Počinje omiljena akcija ljubitelja knjiga: „3 za 999“ od 5. do 31. maja 2025!
15.05.2025.
Sve ljubitelje pisane reči obradovaće vest o početku omiljene akcije – „3 za 999“ – koja će ovoga puta trajati od 5. do 31. maja 2025. godine u svim Delfi knjižarama, kao i na sajtovima laguna.rs i de...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.